Co przyczyniło się do sukcesu wyszukiwarki Google i jak możesz to wykorzystać na swojej stronie internetowej?
Autor: Urszula Glińska
Jak pokazuje historia, początek często bywa trudny. Łatwo się zniechęcić, bo sukces trzeba tworzyć ciężką pracą. Start firm internetowych pomimo wielkich możliwości, jakie pojawiły się dzięki globalnej sieci, też nie obywa się bez trudności.
Najczęściej bywa tak, że za każdą firmą odnoszącą sukcesy stoją ludzie. To ich wiedza, doświadczenie, pasja, energia i zaangażowanie wpływają na niesamowite efekty i pchają rozwój firmy we właściwym kierunku, przynoszącym zyski i zasłużony rozgłos. Jedną z takich firm jest Google. Za większością pomysłów tej firmy stoi ta sama osoba.
Jak startowała firma Google?
Zaczynali w obskurnym lokaliku pełniącym rolę tymczasowej siedziby, gdy zgłosiła się do nich Marissa Mayer. Skończyła właśnie studia informatyczne i zdecydowała się, by zacząć współpracę z tą grupą ludzi. Do tego roku była wiceprezesem Google i to jej decyzje wpływały na niesamowite efekty doceniane także przez użytkowników.
Co ważnego odkryła pani prezes Google?
Podstawowe założenia
Najważniejszym słowem dla niej byli i są " użytkownicy" oraz " użyteczność". Dzięki takiemu podejściu Google błyskawicznie dokonał niemal rewolucji w Internecie. Nie będę ukrywać, że w moim słowniku te wyrazy są również niesamowicie istotne. Zgłębiam ich treść i wykorzystuję ich znaczenie podczas tworzenia stron www i innych materiałów. Mam przed oczami cel związany z osobami, dla których tworzę, aby zaspokoić ich oczekiwania i potrzeby.
Patrząc na firmę Google dziś, trzeba zauważyć, że pani Marissa bezgranicznie ufa swoim odbiorcom. Słucha ich i stara się zrozumieć ich potrzeby. Pomysły swoich informatyków zawsze testuje na użytkownikach i dopiero wtedy wybiera najlepsze pomysły. Obecnie jest najmłodszą w historii kobietą, która trafiła na listę najbardziej wpływowych kobiet magazynu "Fortune".
Konkurencja nie śpi.
Jak podaje portal finansowy Money.pl, Marissa Mayer zdecydowała się przejść do konkurencji. Czy uratuje swoimi działaniami i wiedzą Yahoo? Na pewno jest na to duża szansa.
Zapoznając się z osiągnięciami i historią sukcesu Google, postanowiłam wykorzystać wartościowe informacje o użyteczności. Po co? Poszerzając wiedzę z dziedziny użyteczności, Ty i ja mamy większą szansę na rozwój firmy i odnoszenie sukcesów. Przyznasz sam lub sama, że to może być wiedza nie do przecenienia.
Odryj bogactwo Internetu, czyli poznaj użyteczność
Jeśli już zdajesz sobie sprawę, jak ogromne znaczenie ma w Internecie wiedza odnośnie użyteczności, to chciałabym przedstawić Ci bliżej niektóre elementy skutecznej strony. Najprościej mówiąc, na co trzeba zwrócić uwagę, aby Twoja strona była przyjazna dla użytkownika. Przedstawię Ci teraz informacje, które zamieszcza Adie Pirie w artykule: " Użyteczność i dostępność stron internetowych".
Użyteczność i dostępność to dwa najważniejsze słowa, którymi powinni się kierować projektanci przy tworzeniu nowych i rozwijaniu już istniejących stron internetowych. Pewne proste zasady należy uwzględniać już w początkowym etapie powstawania oraz podczas wdrażania projektu. Dzięki nim strony internetowe staną się łatwiejsze w obsłudze i dostępne dla większej liczby osób.
Tworzenie aktywnej, efektywnej, intuicyjnej nawigacji
Użytkownicy powinni zawsze wiedzieć, gdzie są w obrębie witryny i jak się poruszać, aby dotrzeć do poszukiwanej informacji. Ma to ogromny wpływ na to, jak długo użytkownicy zatrzymają się na naszej stronie. Wygoda oglądania zawartości strony jest bowiem sprawą ważną.
Tworzenie aktywnej nawigacji wymaga stosowania html, css, javascript w celu skrócenia czasu ładowania i ilości kodu stron. Jest to skuteczna metoda, ponieważ pozwala użytkownikowi ustalić, gdzie się znajduje i pokazuje też, gdzie może się udać. Wszystko to wpływa na komfort, jakiego doświadcza Internauta, poruszając się w czasie odwiedzin.
Połącz swoje logo
Połączenie strony głównej z logo jest prostą i jednocześnie skuteczną funkcją. Użytkownicy spodziewają się bowiem, że logo jest połączone ze stroną główną. Będzie wręcz zawiedziony, jeśli nie będzie takiego połączenia. Ta zasada dobrze działa, podobnie jak link "Home". Zdecydowanie powinno to być uwzględnione, aby strona internetowa spełniała oczekiwania odwiedzających.
Powiększenie klawisza linkującego
Ułatwimy przeglądanie strony internetowej jeśli powiększymy klawisz linkujący. Unikniemy dzięki temu zdenerwowania użytkowników, gdy przydarzy się im kliknięcie na zły link. Lepiej będzie powiększyć obszar naciskania i mieć pewność, że właśnie taką operację chciał wykonać użytkownik. Jest to szczególnie przydatne dla osób korzystających z urządzeń mobilnych lub laptopów, którzy klikają w linki za pomocą palców.
Błąd 404
Czasami zdarza się, że trafiamy na standardową stronę 404, która informuje nas o nieprawidłowościach. Dobrym rozwiązaniem jest utworzenie własnej strony 404, bo dzięki temu pomagamy użytkownikowi znaleźć szybko to, czego szuka. Zmniejszamy także jego frustrację i prawdopodobieństwo, że odejdzie na inne strony. Jesteśmy w stanie zaproponować mu kilka innych możliwości i przekierować użytkownika do obszarów jego zainteresowań.
Używane słownictwo i czytelność tekstów
Sposób, w jaki piszesz na stronie, powinien trafiać do uczuć czytelnika. Wtedy będzie skuteczny. Zrozumiałe słownictwo na pewno w tym pomoże. Twoje zaangażowanie i chęć dotarcia do użytkownika na pewno będą docenione. Pisz tak, aby wzbudzić zainteresowanie, dodając na przykład odrobinę humoru, swoich doświadczeń, przemyśleń, a nawet slangu. Zadbaj, aby teksty były łatwe do odczytania pod każdym względem.
Przestrzeń pomiędzy tekstami
Najlepszym sposobem w dążeniu do komfortu czytelnika jest umieszczanie treści w grupach, częściach, porcjach. Najczęściej użytkownicy skanują teksty (przeglądają) w poszukiwaniu tego, co ich zainteresuje. Wniosek z tego jest taki, że inaczej czytają teksty internetowe, a inaczej książki. Dlatego tak ważne jest umieszczanie nagłówka przed każdą porcją zgrupowanej treści i oddzielanie pustą przestrzenią kolejnych sekcji.
Komunikaty o błędach
Wypełnianie formularzy bywa czasem bardzo frustrujące. Szczególnie wtedy, gdy strona wraca bez podania powodu. Należy zatem dodać wskazówkę, instrukcję, podpowiedź, aby pomóc użytkownikowi zrozumieć, gdzie jest błąd, co trzeba zrobić lub gdzie powinien pójść. Pomóż mu naprawić błąd, by nie był zdenerwowany i pozostał na Twojej witrynie.
Wersje językowe Twojej strony
Należy dobrze się zastanowić, czy są nam potrzebne wersje strony w innych językach. Na pewno strony przetłumaczone mają większy zasięgi, przez co są bardziej użyteczne. Można rzeczywiście mieć wtedy więcej odsłon.
Trzeba jednak postawić sobie w tym miejscu pytanie: Czy chcesz trafić ze swoim produktem lub usługą do użytkowników z całego świata? Przecież mechanik samochodowy nie pojedzie naprawiać samochodu, który zepsuł się w Australii. Działa raczej na rynku lokalnym.
Wersje mobilne strony
Coraz częściej Internauci do przeglądania zawartości stron korzystają z telefonów komórkowych. Trzeba zdecydować, czy chcesz mieć dodatkowy projekt strony, który dobrze prezentuje się także w mobilnych przeglądarkach.
Niewskazany pośpiech także przy tworzeniu strony
Dlaczego tworzone szybko strony są nieskuteczne? Odpowiedź na to pytanie jest prosta. Tworzone w pośpiechu strony najczęściej nie zawierają skutecznych schematów informacji. W ten sposób uniemożliwiają użytkownikom dotarcie do poszukiwanych przez nich informacji. Zniechęcają tym samym użytkowników do pozostania na stronie.
Umożliwiaj szybkie odszukanie informacji
Najczęściej z przeprowadzanych badań wynika, że ludzie walczą o to, by zdobyć informacje, których potrzebują, przeklinając i narzekając przy tym przez cały czas. W rzeczywistości kłopoty z odnalezieniem szukanych treści to największy problem zgłaszany przez użytkowników testowych. Dlatego szczególną uwagę podczas tworzenia stron powinno się zwrócić na jak najsprawniejsze dotarcie do poszukiwanych wiadomości.
Słabo zaprojektowane strony internetowe czynią więcej zła niż tylko spowalnianie pracy użytkowników. Skutecznie są w stanie nawet zniechęcić do korzystania z danego serwisu. Kiedy ktoś nie może znaleźć tego, czego szuka, często zakłada, że taka informacja nie jest dostępna. Pod wpływem frustracji może udać się gdzie indziej. Tym sposobem możemy stracić potencjalnego Internautę zainteresowanego naszą ofertą.
Co gwarantuje dobrze zaprojektowana strona?
Systematycznie zorganizowany projekt gwarantuje, że ludzie odnajdują informacje przy mniejszym nakładzie sił, dzięki układowi strony i relacjom między poszczególnymi stronami serwisu.
Dopasowanie struktury strony do oczekiwań użytkowników
Najbardziej efektywnymi stronami w kierowaniu użytkowników do właściwej lokalizacji są te, które spełniają ich oczekiwania. Na pewno użytkownicy nie będą marnować czasu na zapamiętywanie lub uczenie się sposobu nawigacji, błądząc po różnych serwisach. Najlepiej zagwarantuj klientom odpowiedzi, jakich potrzebują w miejscach, gdzie się ich spodziewają.
Wygoda użytkownika najważniejsza
W projektowaniu należy koniecznie skupić się na wygodzie użytkowników, a nie twórców strony. Nieważne bowiem, jak dobrze i nowocześnie wygląda Twoja strona, gdy będzie jednocześnie bezużyteczna, jeśli Twoja grupa docelowa klientów uzna ją za bezsensowną.
Pracując nad strukturą projektu, należy wziąć pod uwagę to, że można wręcz odwzorowywać sposób myślenia i cele użytkowników. Dlaczego? Jeżeli użytkownicy będą w stanie robić na stronie to, co chcą, będziemy czerpać z tego korzyści. A przecież o to nam także chodzi przy prowadzenia działalności.
Przystępność blisko funkcjonalności
Użytkownik, patrząc na element, powinien przewidzieć, że jego kliknięcie spowoduje jakąś akcję. Wtedy projekt ma zazwyczaj znacznie większą funkcjonalność, niż ten, który wymaga zgadywania, które elementy można kliknąć.
Na zakończenie
Czasami mając nawet klucz, nie potrafimy z niego skorzystać. Poznałeś najistotniejsze na dziś elementy użytecznej strony. Masz to bogactwo informacji już teraz. Czy je wykorzystasz? Tego nie wiem. Mogę jednak zachęcić Cię, byś stał się właścicielem takiego serwisu, z którego użytkownik chętnie będzie korzystał i polecał jego zawartość innym. Najczęściej są to strony, na których szybko i łatwo można znaleźć poszukiwaną informację.
Do zobaczenia w sieci na Twojej stronie internetowej.
Źródło artykułu:
Adie Pirie: „Użyteczność i dostępność stron internetowych”
Portal Finansowy Money.pl, lipiec 2012
Jacob Nielsen, Hoa Loranger: " Optymalizacja funkcjonalności serwisów internetowych"
Autor: Urszula Glińska
quanta.com.pl