środa, 4 stycznia 2012

Zdobywaj nowe adresy e-mail i zarabiaj dzięki nim!

Zdobywaj nowe adresy e-mail i zarabiaj dzięki nim!

Autorem artykułu jest Łukasz Gałuszka



Jest to artykuł przeznaczony dla osób prowadzących swój e-biznes, którzy chcą zwiększyć swoje dochody.
Każdy e-biznesmen poszukuje jakiegoś sposobu, dzięki któremu będzie mógł zarabiać dużo więcej pieniędzy na swoim biznesie internetowym. Dla osób stawiających pierwsze kroki w e-biznesie nie jest to rzecz łatwa. Wymaga od nich sporo poświęcenia i ciągłego poszukiwania nowych rozwiązań.

Metody pozyskiwania klientów

Sposobów na pozyskanie nowych klientów jest co najmniej kilka.
Jednym z nich jest na przykład wdrożenie programu partnerskiego do swojego serwisu lub sklepu internetowego, ale tę metodę opisałem dokładniej w artykule pod tytułem "Jak zarabiać więcej na swoim sklepie internetowym?".

Dzisiaj opiszę inny sposób, który jest bardzo ważny w prowadzeniu własnego biznesu.

Jest nim (być może znane niektórym z was) narzędzie, które nazywa się autoresponder.

Co to jest autoresponder?

Jest to narzędzie służące do masowej wysyłki e-maili, stosowane przez większość szanowanych firm. Dzięki niemu przedsiębiorca może porozumiewać się ze swoimi klientami w łatwy sposób. Nie trzeba do każdego swojego klienta wysyłać osobno tej samej wiadomości – wystarczy ją raz napisać i wysłać ją do wszystkich klientów za pomocą autorespondera.

Niektórym z was prawdopodobnie nazwa "autoresponder" niewiele mówi, a to dlatego, że występuje on w serwisach i sklepach internetowych w różnych formach. Są to na przykład tzw. subskrypcje, newsletter-y, różnego rodzaju systemy – wszystko to, do czego można się zapisać.

Jak efektywnie wykorzystać autoresponder?

Oczywiście wszystko zależy od rodzaju prowadzonej działalności.
Jeśli dana osoba prowadzi sklep internetowy, w którym często wprowadzane są nowe produkty, warto stworzyć tzw. NEWSLETTER i na przykład raz w tygodniu informować swoich klientów o nowościach w swoim sklepie. Stworzy to pewnego rodzaju więź z klientami, którzy z czasem staną się stałymi klientami. I o to właśnie chodzi.

Należy jednak zapamiętać jedną z podstawowych zasad: NIE WOLNO BYĆ NACHALNYM! Jeżeli właściciel sklepu będzie wysyłał mailing każdego dnia lub co drugi dzień, po prostu straci swoich klientów. Nikt przecież nie lubi być zamęczany przez innych.


Jak przygotować skuteczny mailing?


Wiadomości wysyłane do klientów powinne zachęcać do kupna określonych przedmiotów lub usług, a nie odstraszać czy zniechęcać. Więc jak napisać takiego maila?
Przykładowo pisząc o nowej książce, która pojawiła się w księgarni osoby planującej wysłać mailing do swoich klientów, należy ująć istotne sprawy. Jeśli jest to np. poradnik, trzeba napisać, w czym ten poradnik może pomóc danej osobie, jakie problemy porusza, jak może zmienić się życie czytelnika po przeczytaniu tej książki itp.

Jest to obszerny temat, tak więc tylko szczątkowo poruszam go w tym artykule.

Podsumowanie

E-mail marketing przy użyciu autorespondera, to jeden z najlepszych sposobów na pozyskanie stałych klientów i zdobywanie coraz większych dochodów ze sprzedaży produktów lub usług.
---

Ebooki, które sprzedadzą Ci wiedzę. Odwiedź e-kiosk Cyfrowe Wydawnictwa.


Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Jak zwiększyć ruch na stronie www?

Jak zwiększyć ruch na stronie www?

Autorem artykułu jest Dariusz Dłużeń



7 prostych rad jak odnieś sukces w internecie
Internet. Biznes. Zysk. Żeby sprawnie połączyć te słowa w jedną całość potrzebujesz jeszcze jednego elementu. Ruch. Każda publikacja traktująca o sukcesie w internecie na pierwszym miejscu stawia generowanie ruchu na stronie www.

Jeśli masz już stronę internetową i uważasz, że nie przynosi takich zysków na jakie liczyłeś czas najwyższy to zmienić. Pamiętaj, że aby odnieść sukces na tym bardzo trudnym rynku musisz działać cały czas. Musisz być ciągle o krok przed konkurencją!

Aby pomóc Ci generować zyski ze strony www przygotowałem 7 prostych rad. Zastosuj je już dzisiaj!

1) Zainwestuj w reklamę w wyszukiwarkach

Google AdWord`s i OnetKontekst zapewniają świetne systemy reklamy cieszące się popularnością wśród milionów webmasterów i generujące ogromny ruch na serwisach swoich partnerów. Reklama w takich systemach będzie kosztowała, ale warto je ponieść. W systemach reklamy kontekstowej płacisz tylko za odwiedziny, a nie za wyświetlenia. Reklama kontekstowa nie drażni internautów tak jak bannery czy pop-upy. Decydując się na taką formę reklamy masz pewność, że na Twoją stronę trafi klient zainteresowany tym co mu oferujesz.

2) Zdobywaj linki

Są dwie drogi zdobywania linków: zamiana lub kupno. Nieważne, którą formę wybierzerz, zawsze zdobywaj linki ze stron powiązanych tematycznie ze swoja witryną. Linki ze stron o podobnej tematyce są ważniejsze zarówno dla wyszukiwarek jak i dla czytelników.

3) Wykorzystaj marketing wirusowy

Marketing wirusowy rozprzestrzenia informacje o Twoim produkcie ponosząc żadne lub minimalne koszta. Możesz zamieścić przekaz reklamowy w śmiesznym filmiku, grze internetowej lub artykule mozesz także wymyślić plotkę lub rozpętać mały skandal. Wykorzystaj duże portale społecznościowe lub generatory ruchu takie jak wykop.pl. Powinien zadziałaś efekt śnieżnej kuli: wystarczy "zainfekować" małą grupę ludzi, oni reklamę poniosą w świat.

4) Dbaj o jakość witryny

Pisz unikalne treści zawierające dużo słów kluczowych. Większość ruchu w internecie generują wyszukiwarki. Kopiowanie treści z innych stron to wyszukiwarkowe seppuku.

5) Pisz artykuły

Nawiąż współpracę z serwisami branżowymi. Jeżeli sprzedajesz części samochodowe napisz o nich artykuł dla popularnego portalu samochodowego. W treści umieść jeden lub dwa linki do swojej strony i dodaj stopkę autorską. Taka forma reklamy jest o wiele skuteczniejsza od tradycyjnych kampanii np. bannerowych. Dodatkowo link otoczony unikalną treścią znacząco wpłynie na pozycje strony w wyszukiwarkach.

6) Udzielaj się na forach

Większość for internetowych pozwala na na umieszczanie adresu internetowego lub buttona w podpisie pod każdym postem. Nie reklamuj się nachalnie. Buduj pozycję eksperta, odpowiadaj na każde pytanie forumowiczów, zdobądź zaufanie a wtedy zwyczajny link tekstowy w zupełności wystarczy.

7) Oferuj newslettery

Nakłonienie internauty do ponownego odwiedzenia strony jest o wiele trudniejsze niż nakłonienie go do zostawienia adresu e-mail. Nie na darmo baza adresów e-mail jest nazywana złotem internetu. Prowadzenie wysokiej jakości newslettera buduje świadomość marki i daje okazję do reklamowania Twoich produktów.

Powodzenia!

Proszę o nie podmienianie moich linków partnerskich.
---

Więcej o szybkiej nauce przeczytasz w artykułach na blogu Rozwiń Skrzydła


Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Nowe przykazanie dla przedsiębiorców na czas kryzysu

Nowe przykazanie dla przedsiębiorców na czas kryzysu

Autorem artykułu jest Sylwester Sacharczuk



Optymalizuj koszty - to pierwsze przykazanie przedsiębiorców na czas kryzysu. Działanie firmy w tym trudnym okresie trzeba starannie przemyśleć i zaplanować. Jak to zrobić?
Ekonomiści, politycy i biznesmeni są zgodni: kryzys w naszym kraju staje się faktem. Jego skutki odczuje zdecydowana większość polskich firm i rodzin. Kryzys dotknie każdego - stwierdziła ostatnio Henryka Bochniarz, prezydent Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych. Jej zdaniem skala kryzysu będzie znacznie większa, niż się wcześniej wydawało.
Spowolnienie gospodarcze jest już faktem, na który pozostaje nam czekać - dodaje Mateusz Szczurek, główny ekonomista Banku Śląskiego. Z kolei prof. Grzegorz Kołodko przewiduje, że także w najbliższych latach zdolność kredytowa banków dalej będzie spadać, niższa będzie dynamika eksportu, a bezrobocie stale będzie wzrastać.

- Firmy, które przeżyją, to nie te najmocniejsze ani te najinteligentniejsze, ale te, które są najbardziej przystosowane do zmian - twierdzi Robert Gwiazdowski, prawnik i ekonomista, ekspert z Centrum im. Adama Smitha. - To głównie małe przedsiębiorstwa. 70 proc. z nich nie ma zdolności kredytowej, więc to, że padają kolejne banki, specjalnie ich nie obchodzi. W dobie kryzysu te przedsiębiorstwa mają szansę, bo one wiedzą, co to znaczy trudna sytuacja, brak gotówki. Z inwestycji zagranicznych powstaje mniej miejsc pracy niż z inwestycji drobnych przedsiębiorstw. Musimy w końcu zrozumieć, że podaż generują właśnie setki małych firm.

Dostosuj się do sytuacji

Jak sobie radzić w takiej sytuacji? Jak nie dać się kryzysowi? Jak przystosować się do zmian? Na pewno działania firmy trzeba starannie przemyśleć i zaplanować. Lepiej zabezpieczyć się i już teraz pozyskać dobre, skuteczne narzędzia na kryzys. Najważniejsza sprawa - trzeba pomyśleć o optymalizacji kosztów. To w czasie kryzysu powinno być pierwsze przykazanie każdego przedsiębiorcy. Najefektywniejszą metodą na zwiększanie przychodów w tym czasie jest znalezienie tańszych dostawców i usług. Tańszych, ale równie solidnych i skutecznych.

Jak ich znaleźć? Można zwrócić się do firm, które w czasie kryzysu będą się rozwijały, a więc np. giełd, na których można znaleźć duży wybór biznes ofert. Tu w tym trudnym czasie można znaleźć nowych, atrakcyjnych kontrahentów i konkretne oferty firm zainteresowanych współpracą, kupnem lub sprzedażą. Na przykład na największej w kraju giełdzie biznes ofert, czyli OPENKontakt.com, znajduje się ponad 7,2 mln takich ofert. Stale jest na niej obecnych ponad 500 tys. użytkowników. Giełda skutecznie pomaga w nawiązywaniu pierwszego kontaktu między przedsiębiorstwami już od 10 lat.

Wspomóż swoich pracowników

Warto zwrócić uwagę na ciekawe narzędzie, czyli Złoty Pakiet Gwarantowany, który daje gwarancję kontaktów z nowymi kontrahentami. Jeśli będzie inaczej, nastąpi całkowity zwrot kosztów. Pakiet pozwala na maksymalne wykorzystanie możliwości, które daje Giełda. Chodzi w nim głównie o to, aby zainteresować ofertą klienta jak największą ilość potencjalnych kontrahentów, co powinno przełożyć się także na pozytywne wyniki firmy. Oferty są umieszczane na 95 współpracujących portalach, regularnie odświeżane, monitorowane, a także kojarzone z ofertami zamieszczanymi przez innych użytkowników. Złoty Pakiet nie niesie za sobą żadnego ryzyka: jeśli działania specjalistów przez sześć miesięcy nie skłonią kontrahentów do kontaktów z klientem, koszt pakietu zostanie mu zwrócony.

Posługiwanie się tym narzędziem niejednokrotnie może dać firmie więcej niż np. zatrudnienie nowego przedstawiciela handlowego, które dużo kosztuje, a nie daje gwarancji sprzedaży. Tymczasem na OPENKontakt.com na firmy czekają gotowe oferty współpracy - i każdy może skorzystać z tych, które go interesują. Jest to więc znakomita pomoc dla istniejących już działów sprzedaży. Duża ilość różnorodnych ofert i szeroka baza wyręcza pracownika z części pracy. Nie traci czasu na wyszukiwanie kontrahentów - oni sami się zgłaszają za pośrednictwem portalu OPENKontakt.com.

Nadszedł czas szczególnego zaciskania pasa, poszukiwania oszczędności, tańszych dostawców i towarów. Optymalizacja kosztów - to dziś podstawa działalności i pierwsze przykazanie przedsiębiorców. Warto o tym pamiętać, aby nie obudzić się, gdy będzie już za późno...

Sylwester Sacharczuk
---

dziennikarz


Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Masz firmę? Korzystaj ze społecznościówek

Masz firmę? Korzystaj ze społecznościówek

Autorem artykułu jest Sylwester Sacharczuk



Promocja firmy i jej produktów, poszukiwanie tańszych usług, budowa wizerunku - to tylko niektóre korzyści, jakie firmy mogą osiągnąć dzięki portalom społecznościowym. To nowe narzędzie do rozwoju i dobry sposób na dotarcie do tysięcy użytkowników.
W ostatnich czasach możemy zauważyć ogromną popularność serwisów społecznościowych. Aż 80 proc. polskich internautów odwiedziło już jakąś społecznościówkę, a ponad 2/3 ma profil na co najmniej jednym takim portalu! - takie są wyniki pierwszej polskiej edycji badania "Never Ending Friending". Prawie połowa osób korzystających z internetu zagląda do społecznościówki codziennie lub prawie codziennie, a dla 16 proc. jest to pierwsza strona, na którą wchodzą każdego dnia.

Ten potencjał nie mógł nie zostać zauważony przez ludzi związanych z biznesem. Coraz popularniejsze są portale, które skupiają przedsiębiorców. Dla przedsiębiorców jest to miejsce, w którym mogą promować swoje firmy, znaleźć nowych pracowników i tanie usługi. Ale nie tylko - tu można przede wszystkim nawiązać nowe, korzystne kontakty biznesowe i poznać solidnych kontrahentów. Z badań przeprowadzonych przez Gemius na zlecenie Profeo.pl wynika, że dzięki serwisom społecznościowym połowa użytkowników biznesowych nawiązała nowe znajomości. Jedna trzecia badanych spotkała się z osobami, z którymi kontaktowała się na biznesowym portalu społecznościowym. Natomiast 21 proc. już zrealizowało wspólne przedsięwzięcie z osobą poznaną w serwisie!

Tu znajdują klientów

Firmy są coraz częściej obecne w serwisach społecznościowych także dlatego, że mogą spotkać tam swoich klientów. Co ciekawe - jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez Jupiter Research - aż jedna trzecia internautów przyznaje, że społecznościówki wpływają na ich decyzje zakupowe. Skąd tak wysoki wynik? Chodzi m. in. o to, że członkowie tej samej społeczności cieszą się większym zaufaniem.
Natomiast ogromna większość, bo aż 85 proc. użytkowników społecznościówek uważa, że przedsiębiorstwa powinny współpracować ze swoimi klientami wykorzystując do tego społeczności internetowe (badania Opinion Research). Przedsiębiorcy z pewnością powinni mieć to na uwadze.

Przed podjęciem decyzji o założeniu konta warto przyjrzeć się portalom i zastanowić się, czego od nich oczekujemy. Jeśli chodzi o zdobycie perspektywicznych znajomych do biznesu, interesującą opcją będzie Biznes-Klasa.pl. Powstała ona przede wszystkim po to, aby ułatwić osobom i firmom kontakty biznesowe. Hasło portalu to „Po znajomości - zawsze łatwiej”. Mimo, że Biznes-Klasa działa dopiero od listopada, wyróżnia się liczbą funkcji i narzędzi. Aby rozwijać działalność i ofertę firmy na portalu, można tu nie tylko zamieścić ofertę firmy, artykuły i udzielać się na branżowym forum - ale też m.in. organizować spotkania, informować o ciekawych wydarzeniach, umieszczać opinie o innych firmach, zapytania biznesowe oraz uczestniczyć w grupach branżowych.

To ogromna baza wiedzy

Dla firm portale biznesowe to ogromna baza informacji dotyczących rynku, branży i konkurencji. Przedsiębiorcy mogą pisać nie tylko o swoich produktach, ale też - co jest szczególnie cenną możliwością - sami mogą zostać moderatorami grup dotyczących konkretnych branż. Taką funkcję udostępnił też m.in. portal Biznes-Klasa.pl. Moderatorzy branż działają wykorzystując już gotowe narzędzia i popularność serwisu. Mogą zgłaszać własne pomysły, moderować forum i umieszczać nowości dotyczące przedsiębiorstwa i branży. Taka aktywność z pewnością służy rozwojowi firmy.

Portale społecznościowe przeżywają swój rozkwit. Są tanią i skuteczną formą promocji – jednak polskie firmy wciąż wykorzystują je w niewielkim stopniu, nie dostrzegając wielu korzyści z obecności na społecznościówkach. A przecież, jak podaje eMarketer, jedna trzecia internautów bardziej ufa swoim znajomym z sieci niż internetowym reklamom i sprzedawcom.

Może więc lepiej - zamiast stać z boku - korzystać z portali społecznościowych, aby działały na naszą korzyść? Podane wyżej argumenty rozwiewają chyba wszystkie wątpliwości.

Sylwester Sacharczuk
---

dziennikarz


Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

18 lat +VAT = facet z domiarem czyli 40-latek

18 lat +VAT = facet z domiarem czyli 40-latek

Autorem artykułu jest Marian Marwen



Być może zabrzmi to niewiarygodnie, bo to przecież tak niedawno ale gdy ja miałem 10 lat to telewizor był jeszcze luksusem. Dziś jest telewizja cyfrowa, komputery, Internet i produkty cyfrowe niemal w każdym domu. Jak wykorzystać z tego tylko to co dobre?


40 lat
Czyż to nie piękny wiek?
Gdy się obejrzysz wstecz to jest już, co wspominać i co przemyśleć.
A gdy popatrzysz w przód ,to można coś jeszcze w życiu zaplanować i osiągnąć
Zacznijmy chronologicznie od źródła na ile pamięć pozwoli.
Najstarszy obraz, jaki udało mi się wygrzebać w pamięci to okres przedszkolny i zabawy z kolegami z sąsiedztwa. Pomysłów było, co niemiara, ale głównym zadaniem na wieczór było wymyślenie sposobu jak by się tu wkręcić do sąsiada na dobranockę, bo telewizor był jeszcze luksusem. Być może zabrzmiało to niewiarygodnie bo to przecież tak nie dawno, ale tak naprawdę było.
Wtenczas tego nie rozumiałem, ale teraz wiem, że nawet najdrobniejsza rzecz,
ale przychodząca z trudem może dać wiele satysfakcji.
Bajki były co wieczór ,ale trzeba było parę dni odczekać bo nie wypadało się zbyt często narzucać, więc radość następnym razem też była wielka. Po 10-cio minutowym maratonie telewizyjnym było „Radio dzieciom” słuchowisko radiowe {radio już miałem szczęście posiadać} i z perspektywy czasu wydaje mi się że z tego czerpałem więcej korzyści.
Po pierwsze mogłem słuchać codziennie, a po drugie towarzyszyła mi w tym moja wyobraźnia.
Wielką zaletą było to że wszyscy słuchali tego samego, ale każdy słyszał co innego, tego co stworzyła jego wyobraźnia.
Nie jestem pedagogiem ani psychologiem, ale wydaje mi się że, odpowiednio kształtowana wyobraźnia ma bardzo duże znaczenie w wychowaniu dzieci i młodzieży.
Minęło parę lat, siedzę sobie w fotelu z pilotem w ręku, zmieniam co chwilę kanały w poszukiwaniu czegoś ciekawego i wydaje mi się, że kiedyś te dwa 10-cio minutowe seanse na tydzień dawały mi więcej przyjemności niż dzisiaj 30 kanałów telewizyjnych.
Nie można iść pod prąd, cywilizacja idzie do przodu więc i my też musimy.
Cóż jednak zrobić gdy ta cywilizacja kształtuje wyobraźnię naszych dzieci inaczej niż byśmy tego chcieli.
Gdybyśmy przyjęli skalę wartości z przed kilkunastu lat to okazałoby się że większość bajek i gier komputerowych zawiera treści i sceny, które powinny być ocenzurowane a nasze dzieci poświęcają tej rozrywce zdecydowanie za dużo czasu.
Cóż więc zrobić zakazać?
Taka decyzja dopiero wywołałaby lawinę komentarzy i epitetów {niekoniecznie przychylnych} a po drugie sami też niekiedy z takiej rozrywki korzystamy więc wyszło by na to że jak „Kali bić to dobrze ale jak Kaliego bić to źle”
Moim zdaniem bardzo dobre rozwiązanie tej sytuacji znajduje się w książce kucharskiej gdzie staropolski żurek , smalec z cebula i wiele innych tradycyjnych dań serwują równocześnie z nowymi pomysłami współczesnych mistrzów patelni.
Można tak samo wynalazki i dobrodziejstwa cywilizacji uzbroić w odpowiednie narzędzia, które pomogą w wychowaniu naszych dzieci i naszej młodzieży.
Niech odtwarzacze mp3 naszych pociech chociaż przez chwilę odpoczną od gorącej muzyki a przeniosą ich w świat bajek i baśni do którego my kiedyś z radością zaglądaliśmy.
http://e-mol.nextore.pl/ksiazki_audio/dla_dzieci_i_mlodziezy_c1047.xml
Niech nasze dzieci dowiedzą się ze oprócz wojowników którzy mają po 5 żyć i samochodów które po rozbiciu same się naprawiają są też inne bajkowe postacie.
Na pewno będzie to ciekawe urozmaicenie dla naszych dzieci a czasami też dla nas, bo zamiast „poczytaj mi mamo” może być „ posłuchaj zemną mamo.”
Są też ciekawe pomoce naukowe, które naukę mogą uczynić łatwą i przyjemną a przez to zajmującą mniej czasu jak np. kursy językowe audio które pomogą szybko opanować język a nawet zaskoczyć nową wiedzą swojego wykładowcę.
http://e-mol.nextore.pl/ksiazki_audio/jezyki_obce_c1050.xml?_
Dla mnie największą pomocą w nauce było urozmaicenie i metoda małych kroczków. Uczyłem się więc często ,ale krotko i szukałem innych źródeł przez co unikałem nudy i zmęczenia.
Młodzież ma milion zajęć, wiele bardzo ważnych spraw i często się zdarza że nauka jest dopiero „za pięć dwunasta” i co tu robić ? Jest i tu wyjście awaryjne, zamiast siedzieć po nocach i czytać zadaną lekturę znowu można wykorzystać dyżurny odtwarzacz mp3 i tej lektury posłuchać w wersji audio. Wykorzystując każdą wolną chwilę dojazd do szkoły czy spacer po parku można nadrobić zaległości. http://e-.nextore.pl/ksiazki_audio/lektury_i_opracowania _c1046.xml
Dla nas starszych i tych jeszcze starszych też się znajdzie kilka ciekawych pozycji wydawniczych. Podobno człowiek uczy się przez całe życie a nieużywane komórki obumierają utrzymujmy więc nasz mózg w dobrej kondycji a na pewno uda nam się dołożyć swoje „trzy grosze” w rozwój cywilizacji.
Produkty cyfrowe i komputery stają się podstawowym narzędziem w pracy w szkole w domu z których korzystamy codziennie, pamiętajmy jednak ,że nawet najdoskonalsze narzędzie używane niewłaściwie czasami może wyrządzić szkodę. .Przestrzegajmy więc zasad bhp i wykorzystujmy zalety cyfrowych produktów ,których jest bardzo wiele.
Teraz możesz zgromadzić pokaźną bibliotekę i pomieścisz ją w jednej szufladzie swojego biurka lub na dysku swojego komputera. Odłóż więc pilot od telewizora i poczytaj lub posłuchaj tego czego kiedyś nie zdążyłeś i tego co Cię obecnie interesuje

http://e-mol.nextore.pl Miłej lektury

Pamiętaj i powtarzaj wszystkim.

Umiesz liczyć licz na siebie.
Chcesz inwestować, zainwestuj najpierw w siebie .
Żaden kryzys finansowy nie odbierze Ci zysków
jakie generuje własna wiedza
C D N


---

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl