wtorek, 25 grudnia 2012

Nowi klienci jako „dodatkowe” a nie główne źródło przychodu

Nowi klienci jako „dodatkowe” a nie główne źródło przychodu

Autorem artykułu jest Maciej Matysik


Jeśli twoja firma nastawia się jedynie na pozyskiwanie nowych klientów popełnia błąd. W tym artykule opisuję w jaki sposób można powiększyć dochody w takiej firmie 2 a nawet 3 krotnie... Do napisania tego tekstu zainspirowała mnie audycja w radiu serwisu CzasNaE-Biznes, przedstawiany tam schemat działania wydał mi się na tyle interesujący że po prostu musiałem podzielić się z Wami tą wiedzą... Otóż znaczna część polskich firm większość swoich środków przeznaczonych na marketing wydaje tylko na pozyskiwanie nowych klientów. Taka polityka firmy może się dla wielu wydawać jak najbardziej słuszna, ale czy naprawdę jest to najskuteczniejszy sposób ? Otóż jak NIE, stosując metodę którą opiszę poniżej będziemy w stanie osiągnąć 2 a nawet 3 krotnie większe przychody... Jak więc w takim razie mądrze wykorzystać nasze fundusze, czas oraz pracę?

Na początek powiem może z czego składa się dochód każdej firmy – jest to iloczyn trzech czynników:


ilość klientów x wartość zakupu x ilość transakcji


Podam prosty przykład – w naszej firmie we wrześniu zakupów dokonało 500osób, wydając za każdym razem 100zł oraz kupując po 4 produkty każdy. Obliczmy w takim razie nasz przychód:


500 x 100 x 4 = 200000zł

Teraz zróbmy tak jak robi przeciętna polska firma nastawiająca się tylko na nowych klientów... po działaniach promocyjnych udaje jej się zwiększyć liczbę osób u nich kupujących o 20%.


(500+100) x 100 x 4 = 240000zł
40000/200000 x 100% = wzrost przychodu o 20%


Jak widzimy wzrost dochodów takiej firmy wyniósł 20%. Teraz natomiast powiększmy wszystkie trzy wartości z których składa się przychód naszego przedsiębiorstwa o 20%.

(500+100) x (100+20) x (4+0,4) = 316800zł
116800/200000 = wzrost przychodu o 58,4% !!


Tak więc co widzimy? Tak to prawda, skupienie się na wszystkich trzech „składnikach” naszego przychodu pozwoliło nam osiągnąć prawie 3 krotnie lepsze rezultaty niż w przypadku działania tylko na rzecz pozyskiwania nowych klientów.

Wniosek z tego jest prosty. Polityka marketingowa naszej firmy powinna się opierać nie tylko na pozyskiwaniu nowych klientów ale również na zachęcaniu tych których już mamy aby kupowali u nas częściej i za większe kwoty. Czytałem niedawno na jakiejś stronie, (adresu niestety nie pamiętam) że koszt nakłonienia osoby która już u nas kupowała niż zupełnie nowej osoby na zakup naszego produktu wyniesie ok. 20% mniej i co najważniejsze wymaga to mniej czasu i wysiłku.

Tak więc myślę że warto zainteresować się naszymi stałymi klientami, oddziaływać na nich naszą ofertą oraz metodami promocyjnymi aby z chęcią często kupowali nasze produkty. Nie możemy wnioskować że skoro dana osoba raz u nas kupiła to zrobi to kolejny raz, otóż podtrzymywanie kontaktu z klientami, ciągłe dostarczanie nowszych, ciekawszych i co najważniejsze bardziej przydatnych informacji o naszym produkcie być może nakłoni ich do tego aby systematycznie kupowali produkty naszej firmy... ---

Maciej Matysik zajmuje się e-biznesem - e-marketingiem w małych i średnich firmach.

Jest właścicielem systemu automatycznej sprzedaży plików oraz treści Perium.pl

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

piątek, 21 grudnia 2012

Forum phpBB2

Forum phpBB2

Autorem artykułu jest ZM


Forum phpBB2 jest chyba najbardziej popularnym skryptem forum w całym Internecie – i do tego jak większość tego typu skryptów jest w 100% darmowy. Skrypt jest tak napisany, żeby umożliwić jak najprostszą jego modyfikację.

Instalacja i konfiguracja jest dziecinnie prosta – nawet początkujący użytkownicy komputerów nie powinni mieć problemów z jego obsługą. Forum pozwala na dogrywanie nowych stylów graficznych. Forum zostało tak zbudowane, aby umożliwić obsługę nieograniczonej ilości forów, kategorii, użytkowników, tematów i wiadomości. Zarządzanie forum odbywa się poprzez panel administracyjny, z którego poziomu możemy dodawać nowe fora, sprawdzać użytkowników – w tym zmieniać ich uprawnienia, czy też blokować dostęp dla wybranych użytkowników dla wybranych forów.

Forum posiada następujące wymagania systemowe:
baza danych: MySQL 3.2x/4.x, PostgreSQL 7.x,Microsoft SQL Server 7/2000, Microsoft Access (poprzez ODBC)
PHP >3.1, zalecane 4.x

Działanie forum możesz zobaczyć tutaj: http://demo.phpbb2.pl/forum a panel administracyjny znajduje się tu: http://www.phpbb2.pl/demo_admin

Instalacja i konfiguracja phpBB2

Na początek ze strony producenta: http://www.phpbb2.pl – z zakładki „Download” wybieramy „Skrypt forum phpBB” a następnie phpBB x.x.x – gdzie „x” to numer wersji (w chwili pisania książki aktualną wersją była wersja 2.0.21). Po pobraniu pliku forum należy je rozpakować (np. programem WinZIP, WinRAR itp).

Po wypakowaniu plików z archiwum kopiujemy za pomocą Total Commander'a wszystkie pliki z naszego forum na serwer.

Po skopiowaniu plików na serwer nadszedł czas na instalację naszego forum. Na początek musimy wejść w program Total Commander i zmienić prawa dostępu dla pliku config.php w naszym forum. Aby to zrobić klikamy prawym przyciskiem na plik config.php na naszym serwerze (aby zaznaczyć ten plik na czerwono), a następnie z menu Plik ->Zmień atrybuty wpisujemy w atrybut „666”.

Następnie wchodzimy na stronę, na którą skopiowaliśmy pliki, np www.naszastrona.pl/adres_naszego_forum. Po poprawnym wczytaniu strony ukaże się nam instalator naszego forum.

W formularzu musimy podać nasze loginy i hasła do naszej bazy danych, prefiks dla tabel (przedrostek dla nazw tabel) itp.

Po poprawnym wpisaniu danych otrzymamy potwierdzenie zakończenia instalacji. Instalator sam utworzył tabele w naszej bazie danych.

Kolejnym krokiem jest ustawienie atrybutów dla pliku config.php na 644 – robimy to tak samo jak wcześniej z atrybutem 666.
Następnym elementem instalacji jest upewnienie się poprzez nasz program FTP, czy katalogi „Install” i „Contrib” zostały usunięte. Jeśli nie, to musimy to zrobić ręcznie.

Jeśli wszystko zrobiliśmy poprawnie, to nasze forum jest gotowe do użytku.

Administracja forum phpBB2

Aby wejść do panelu administracyjnego musimy się zalogować jako użytkownik utworzony podczas instalacji. Po poprawnym zalogowaniu pojawi się na samym dole forum link „Panel Administracyjny”. Po kliknięciu i zalogowaniu się pojawi się nam panel administracyjny naszego forum.

Po lewej stronie naszego panelu znajduje się lista z opcjami.
- Indeks Administracji – są to ogólne informacje o naszym forum.
- Strona główna forum – przeniesie nas do forum.

Fora:
- Zarządzaj – w tym miejscu możemy tworzyć nowe fora i kategorie.
- Zezwolenia – pozwala ustanowić zezwolenia dostępu do poszczególnych forów.
- Czyszczenie – pozwala wyczyścić wybrane fora.

Ogólne:
- Kopia zapasowa – pozwala stworzyć archiwum z danymi naszego forum.
- Konfiguracja – pozwala skonfigurować nam nasze forum.

Najciekawszymi opcjami konfiguracyjnymi są:
a) Nazwa strony – to co wpiszemy w tym miejscu pokaże się na stronie naszego forum jako nazwa.
b) Opis strony – będzie to tekst widoczny pod nazwą strony.
c) Wyłącz forum – bardzo przydatna opcja. Pozwala wyłączyć forum dla użytkowników podczas np. prac administracyjnych, aktualizacji forum czy też podczas tworzenia kopi zapasowej.
d)Włącz aktywację kont – każde założone konto będzie wymagało aktywacji poprzez administratora bądź moderatora.
e)Prywatne wiadomości – opcja ta pozwala zrobić z naszego forum pewnego rodzaju komunikator. Nasi użytkownicy prócz pisania wiadomości na forum, będą mogli pisać między sobą wiadomości niewidoczne dla innych.

Ogólne:
- Masowa korespondencja – pozwala na wysłanie wiadomości do wszystkich naszych użytkowników.
- Odtwarzanie – odtwarzanie pliku z archiwum.
- Uśmieszki – konfiguracja tzw. Emotions.
- Cenzura słów – blokada niecenzuralnych słów.

Grupy: opcje związanie z zarządzaniem grupami użytkowników. Możemy zmieniać ich ustawienia, nadawać uprawnienia moderatora itp.

Style: opcja ta pozwala nam ustawić nowy wygląd naszego forum.

Użytkownicy: w tym miejscu możemy tworzyć nowe rangi użytkowników, blokować bądź zarządzać użytkownikami.

Ogólnie rzecz biorąc jest to moim zdaniem najlepsze darmowe forum, jakie możemy pobrać z Internetu. Proces instalacji, administracji czy też konfiguracji jest maksymalnie uproszczony – a mnogość opcji pozwala ustawić praktycznie wszystko.


---

Łukasz Peta
Artykuł jest fragmentem ebooka "Forum dyskusyjne - przewodnik od A do Z"

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Rodzaje e-biznesów w internecie

Rodzaje e-biznesów w internecie

Autorem artykułu jest Sławomir Gdak


artykularnia_import

Aukcje internetowe



Najpopularniejszym e-biznesem w Polsce, są aukcje internetowe.

Każdy może na nich w bardzo łatwy sposób sprzedać i kupić dowolny przedmiot.

Często oferowane są tu przedmioty w bardzo atrakcyjnych cenach, a samo licytowanie jest przednią zabawą. Osobiście wiele razy korzystałem z tej formy e-biznesu, dzięki której zarobiłem sporo gotówki..

Największym polskim serwisem aukcyjnym jest Allegro.pl, tu można kupić dosłownie wszystko. Dla jednych allegro jest zabawą, dla innych źródłem utrzymania i stałego dochodu.

Jednak trzeba pamiętać - licytacja to nie zabawka. W momencie wygrania aukcji kupującego i sprzedającego obowiązuje umowa kupna sprzedaży. Ostatnio odbyła się sprawa sądowa, związana właśnie z nie wywiązania się sprzedającego z umowy.





Programy Partnerskie



Programy Partnerskie zyskują w Polsce coraz większą popularność. Kolejne firmy wchodzące na rynek decydują się na uruchomienie własnego programu partnerskiego.

Polegają one na pośredniczeniu w sprzedaży produktów poprzez polecanie ich innym użytkownikom internetu. Jest to bardzo prosty i ciekawy sposób na zarabianie pieniędzy w internecie.

Aktualnie wiele młodych ludzi próbuje zarobić próbując swoich sił poprzez uczestnictwo właśnie w Programach Partnerskich.
W Polsce Programów Partnerskich jest cała masa z różnych dziedzin. Rzetelnym źródłem informacji na temat programów partnerskich jest strona LinkPraca.pl.



Programy Partnerskie za granicą stały się dla niektórych sposobem na zdobycie pieniędzy, na utrzymanie się. W Polsce aktualnie jest jeszcze ciężko dojść do takiego sukcesu, choć są tacy, którym to się udało.

Udział w takich programach jest rzeczą dość prostą. Wystarczy stworzyć stronę www, na której będziemy polecać produkty firm, umieszczając banery reklamowe lub linki, które będą kierowały internautę na stronę firmy.

Taka forma e-biznesu jest atrakcyjna dla początkujących osób. Nie muszą oni inwestować gotówki, jak również posiadać towaru na sprzedaż. Partner jes tylko pośrednikiem.




Sklepy internetowe



Sklepy internetowe są bardzo ciekawym i coraz popularniejszym sposobem na zarabianie pieniędzy. Ze względu na brak kosztów, takich jak wynajem biura, sklep internetowy może pozwolić sobie na ustalenie bardzo konkurencyjnych cen. W sklepie takim możemy sprzedawać wszystko, nie ma tutaj żadnych ograniczeń. Należy jednak pamiętać iż, aby zaistnieć na tym rynku musimy się czymś wyróżniać spośród konkurencji.

Jednym z najpopularniejszych sklepów internetowych jest ostatnio reklamowany w telewizji www.merlin.pl.
Rozpoczęcie takiej działalności nie jest zbyt trudne. Wystarczy uruchomić darmowy sklep oscommerce, dostępny na stronach www z dokładną instrukcją krok po kroku. Często oferowana jest usługa instalacji takich sklepów w atrakcyjnej cenie choćby na allegro.

Przykładem może być sklep Cooling.pl .Cieszy się on sporą popularnością i został postawiony właśnie na takim oscommercie. Ich strategia polegała na indywidualnym podejściu do klienta, udzielaniu fachowych porad, reklamie ... (wszystkich tajemnic nie mogę zdradzić).




Blogi



Blog to rodzaj pamiętnika, jednak przez wiele lat zmieniła się jego funkcja. Kiedyś blogi pisały sfrustrowane nastolatki, które szukały ujścia dla swoich emocji, jednak to było dawno temu. Teraz blogi służą firmom jako forma promocji, osobom prywatnym do zdobycia „wizerunku fachowca” w danej dziedzinie. Na blogu można również zarabiać pieniądze, udostępniając czytelnikom ciekawe płatne treści lub umieszczać linki do innych stron. (przykład ProgramyPartnerskie.net.pl, Praca.Przez.net - reklamy google adsense).

Osobiście miałem plan uruchomienia bloga pod domeną mojej firmy www.gdaq.pl jednak na razie uznałem, iż zbyt wiele czasu pochłania blog.





Serwisy ogłoszeniowe



W sieci znajduje się setki serwisów ogłoszeniowych z pracą, motoryzacją...

Jest to także dobry sposób na e-biznes. Najpopularniejsze serwisy z pracą to gazeta.pl oraz praca.onet.pl, natomiast motoryzacyjne to otomoto.pl współpracujące z allegro.

Niedawno stworzyłem własny serwis motoryzacyjno-ogłoszeniowy umieszczony pod adresem AutoMoto24.com.pl. Serwis jest nowy i jeszcze wiele pracy przede mną zanim użytkownicy zdecydują się na korzystanie z niego.
Aby przyciągnąć internautów na stronie są umieszczane codziennie newsy ze świata motoryzacji, znajduje się dział linkownia z ciekawymi linkami, dzięki któremu strona na razie ma jakąkolwiek odwiedzalność oraz ogłoszenia są darmowe. Jedynie ogłoszenia promowane są płatne.



Poza zarobkami z smsów i przelewów zamierzam czerpać zyski z reklam google adsense.
Dzięki umieszczeniu działu linkownia udało mi się pozyskać trochę linków zewnętrznych z innych serwisów motoryzacyjnych.
Jednym z problemów z jakimi się napotkałem, było pozycjonowanie strony na najbardziej popularne frazy, mianowicie „serwis ogłoszeniowy”, „serwis motoryzacyjny”, „darmowe ogłoszenia”. Niestety rynek ten jest tak bardzo konkurencyjny, iż pozycjonowanie strony na takie frazy jest bardzo ciężkie lecz realne. Efekty pozycjonowania pokażą się dopiero za jakiś miesiąc.

Narzędzie google adsense służące do tworzenia reklam widocznych w wyszukiwarce google lub na stronach internetowych jej partnerów udostępnia nam bardzo ciekawe narzędzie.

Po stworzeniu kampanii reklamowej i wpisaniu słowa kluczowego po wpisaniu którego w wyszukiwarce ma się pojawić nasza strona google pokazuje nam słowa zbliżone i podobne do naszego słowa, z informacją na temat tego jak bardzo jest ono poszukiwane przez internautów i oblegane przez reklamodawców.



Sposobów na zarabianie w internecie czyli tak zwany e-biznes, jest naprawdę całe mnóstwo i ciężko je wszystkie opisać. Sam projektuję i pozycjonuję strony internetowe, sklepy, serwisy www.gdaq.pl. Oferuje usługi hostingowe moim klientom www.web-hosting.net.pl, dzięki czemu jestem w stanie obsłużyć ich kompleksowo (grafiką komputerową pasjonuję się od lat).
Chociażby usługi hostingowe, które oferuję nie są moją własnością, a są tylko częścią dobrego Programu Partnerskiego z firmą Blink.pl. Sam ustalam ceny pakietów hostingowych oraz domen dzięki czemu moja oferta jest bardzo konkurencyjna.
Należy jednak pamiętać, że na dobry e-biznes trzeba pracować bardzo długo i ciężko. Dobra domena, nazwa firmy, pozycjonowanie strony, wyróżnienie na rynku to tylko niewielka część drogi do sukcesu.

Powyżej przedstawiłem jedynie krótką informacje na temat kilku rodzajów e-biznesów, jednak jeśli ktokolwiek chciałby poważnie się zająć, którąś z działalności proponuję zgłębić wiedzę na dany temat.

Strona Piotra Majewskiego dotycząca tworzenia e-biznesu i Kamila Cebulskiego na pewno będzie pomocna w realizacji wszystkich e-biznesów (są Oni dla mnie potwierdzenie tego, że e-biznes jest przyszłością).



W związku z ogromnym zainteresowaniem aukcjami internetowymi na jednej z moich stron internetowych Programy-Partnerskie.net.pl umieściłem informacje na temat największych serwisów aukcyjnych oraz informacje „Jak bezpiecznie kupować na aukcjach”, a także informacje na temat ciekawszych programów partnerskich czy serwisów ogłoszeniowych z pracą.

Należy pamiętać o jednym, w programach partnerskich nie zaczniemy zarabiać gotówki po tygodniu to wymaga ciężkiej pracy. Ja sukcesy zacząłem odnosić po pół roku.

Poniższy artykuł przedstawia „Moje pierwsze SUKCESY w Programach Partnerskich”.



Linki moich stron partnerskich:

· Programy Partnerskie

· Szkoła E-biznesu

· Finanse osobiste

· Loga, dzwonki



Linki pozostałych moich stron:

· Projektowanie stron www

· Hosting

· Ogloszenia motoryzacyjne

· Praca.przez.net

--- Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Dlaczego trzeba zarządzać projektem e-learningowym?

Dlaczego trzeba zarządzać projektem e-learningowym?

Autorem artykułu jest Piotr Peszko


Metodyka zarządzania projektem e-learningowym jest bardzo podobna do zarządzania projektami w ogólności. Jak wiadomo niepowodzenia różnych projektów są powszechne, o jednych słychać, o innych nie, ale projekt źle zarządzany nie ma szans na powodzenie, a ty bardziej projekt nie zarządzany. Metodyka zarządzania projektem e-learningowym jest bardzo podobna do zarządzania projektami w ogólności.
Jak wiadomo niepowodzenia różnych projektów są powszechne, o jednych słychać, o innych nie, ale projekt źle zarządzany nie ma szans na powodzenie, a ty bardziej projekt nie zarządzany.
Najczęstszymi niepowodzeniami projektów e-learningowych są:

* niedostateczna waga przykładana do sprawdzania, czy projekt posiada sensowne i aktualne uzasadnienie, odpowiedź na pytania "Dlaczego chcę realizować ten projekt?", "Dlaczego sądzę, że może się on udać?", "Dlaczego mogę poświęcić mu dużo pracy?",
* niedostateczna waga przykładana do jakości na wszystkich etapach projektu, zarówno na samym wstępie, gdy planuje się jego strukturę, jak i w momencie realizacji,
* niewystarczające zdefiniowanie wymagań jakie postawione są osobom, środkom i efektom projektu edukacyjnego, co powoduje dużą ilość nieporozumień wobec samego efektu projektu,
* brak komunikacji i porozumienia pomiędzy zlecającym projekt, beneficjentami (uczniami, studentami, uczestnikami procesu edukacyjnego), a osobami związanymi z projektem oraz ograniczona komunikacja wewnątrz zespołu projektowego,
* brak określenia ról poszczególnych osób (zarządzających, metodyków, etc.),
* niedokładne oszacowanie czasu i zasobów, z czego bardzo często wynika, że projekty są droższe i trwają dłużej, niż to początkowo zaplanowano,
* niewłaściwe koordynowanie i planowanie wykorzystania zasobów (prowadzi do zmian harmonogramów),
* nieprecyzyjny pomiar postępów i brak kontroli, powodujące nieujawnianie informacji na temat bieżącego stanu projektu, który okazuje się w momencie, kiedy jest już niemożliwy do skorygowania,
* brak kontroli jakości powoduje, że wynikiem projektu jest rzecz, która odbiega od wstępnych oczekiwań.

Bez zarządzania projektem e-learningowym nie możemy zaplanować sobie sukcesu. Zleceniodawcy zapłacą więcej i otrzymają coś czego nie chcą dużo później. A dla nas jest to więcej niż niepowodzenie.

Dlatego też projekty edukacyjne jak wszystkie inne muszą być zarządzane i to zarządzane metodycznie.

Dobra metodyka zarządzania projektem prowadzi go na każdym etapie za pośrednictwem pewnego, ustalonego z góry i wiadomego dla wszystkich zestawu kontrolowanych działań i prowadzi do osiągnięcia zamierzonego, określonego ściśle na etapie planowania efektu.

Podstawowymi zasadami dobrego zarządzania jest zwrócenie szczególnej uwagi na to, że:
1. Projekt jest procesem odbywającym się w określonym czasie, posiada swój początek, koniec i wzystko co się w nim dzieje jest ściśle określone co do daty i czasu trwania.
2. Projekty muszą być zarządzane, aby zakończyły się sukcesem.
3. Aby osiągnąć odpowiednie zaangażowanie w projekt wszyscy w nim uczestniczący muszą znać zasady jego prowadzenia i wiedzieć dlaczego projekt jest potrzebny, co osiągnie się po jego realizacji, jak się osiągnie rezultat, jakie należy ponieść koszty itd. ---

Baza wiedzy o e-learningu

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Klucze do prowadzenia forum

Klucze do prowadzenia forum

Autorem artykułu jest Tomasz Nowak


Odpowiedziałem w tym artykule na kilka pytań, które często pojawiają się w sieci. Dotyczą one zakładania oraz prowadzenia ciekawego, popularnego i dochodowego forum. Mam nadzieje, że rady zawarte w tym artykule będą Ci pomocne...

Odpowiedziałem w tym artykule na kilka pytań, które często pojawiają się w sieci. Dotyczą one zakładania oraz prowadzenia ciekawego, popularnego i dochodowego forum. Mam nadzieje, że rady zawarte w tym artykule będą Ci pomocne.

Skąd pomysł?
Jeżeli masz w głowie konkretny temat dla którego chcesz założyć forum, osiągnąłeś już wiele. Na podstawie tematu możesz dostostosować wygląd, charakter oraz styl forum.

Najtrudniej zacząć, jeżeli nic nie wiemy o tym co robimy. Ok chcę założyć forum ale nie wiem o czym. Widziałeś drogi Czytelniku nie raz tzw. fora wielotematyczne, jeżeli pomyślałeś, że chcesz takowe założyć - poczekaj aż Ci przejdzie. Kilka lat temu zaczęła się pewna moda zakładania for o wszystkim, jedno, drugie, trzecie... Jest ich teraz pełno, na większości liczba użytkowników nie przekracza 1000, średnio wynosi ~100. Bądź oryginalny, zapełnij w sieci lukę, stwórz temat, który przyciągnie tłumy. Staraj się uogólnić, kiedy ja wystartowałem z moim forum ( http://www.forum.nerwica.com ) posiadałem w nim cztery subfora: Witam, nerwica lękowa, sprawy organizacyjne, off-topic. Obecnie nie jestem w stanie zrozumieć co mi odbiło, że tak minimalizowałem. Zobacz jak teraz ono wygląda, i jakie są jego statystyki.

Jak być dobrym Administratorem?
Powinieneś zdać sobie sprawę, że każda awaria serwera, każdy nieprzemyślany komentarz z Twojej strony, każde utrudnienie w nawigacji (również nieświadome) pociągają za sobą konsekwencje. Musisz zredukować liczbę ewentualnych pomyłek do minimum. Zadbaj o dobre relacje z użytkownikami. Częstym błędem młodych adminów jest pewnego rodzaju zachłyśnięcie się najwyższą funkcją. Nie strasz ludzi wyrzuceniem (banem), czy zmianą rangi. Oni nie będą się Ciebie bali, lecz będą z Ciebie drwili. Jeżeli ktoś jest wobec Ciebie nie w porządku - pokaż mu ile może stracić, a nie nie mów słów których się spodziewa.

Wspomniany wcześniej serwer (oraz domena) są Twoją wizytówką. Jeżeli ludzie mają traktować Cię poważnie - Ty również traktuj ich poważnie, i nie umieszczaj for na darmowych hostingach i/lub subdomenach. Zainwestuj w serwer sprawdzonej firmy, oraz zaopatrz się w atrakcyjną domenę (łatwą do zapamiętania). Są to jedyne większe wydatki (które Ci się zwrócą) więc nie staraj się ich omijać.

Nie stosuj standardowych skinów. subSilver z phpBB jest niczym standardowy motyw Windowsa, niby intuicyjny, ale każdy go zna. Nic oryginalnego.
Jeżeli nie stworzysz oryginalnego designu, Twoje forum raczej nie zapadnie w pamięć internaucie.

Stwórz czytelny oraz nie za długi regulamin. Zabroń pisania postów których jedyną treścią będą emotikonki, ogranicz wulgaryzmy do minimum, zabroń pisania pojedyńczych słów w postach, itd. ... Jeżeli będziesz zwracał uwagę na liczbę postów a nie ich wartość merytoryczną - nie łatwo bedzie Ci przyciągać nowych użytkowników.

Zatrudnij rzetelnych moderatorów, do których będziesz miał zaufanie. Nie powinieneś zatrudniać na stanowisko moderatora ludzi, którzy na forum są od niedawna, lub ich liczba postów jest znikoma. Zawsze przed przyjęciem na to stanowisko nowej osoby przeczytaj jej odpowiedzi w tematach. Oceń czy nie jest zbyt nerwowa itp. Koniecznie zbierz informacje takie jak telefon kontaktowy, e-mail, imię, nazwisko oraz ew. adres zameldowania. Unikniesz w ten sposób problemów jakie mogą wyniknąć, kiedy jeden z modków 'zapadnie' się pod ziemię. Zorganizuj czas dla moderatorów, jeżeli nie będą w stanie sobie z czymś poradzić - pomagaj im. Ja z powodu braku wolnego czasu nie mogłem za długo rozmawiać z ekipą moderatorską na moim forum. Przełożyło się to na nasze relacje oraz atmosfere wśród innych osób funkcyjnych. Ciężko to później naprawić, dlatego pamiętaj o swoich moderatorach, bo to oni w dużej mierze będą dbali o dobre imie forum.

Jak zdobywać użytkowników?
Wbrew pozorom nie jest to trudne. Wystarczą: chęci; cierpliwość; wiedza, którą zdobędziesz czytając ten punkt do końca.
Nie będę tu pisał o masowej korespondencji, nakłanianiu do rejestracji itd. napiszę o tym co jest na prawdę ważne. Ważne są dwa elementy.

1) Pozycjonowanie
Jest to jeden z najcenniejszych kluczy do sukcesu.
Pozycjonowanie polega na manipulowaniu wyszukiwarką (nastaw się na Google) tak, aby Twoja strona znajdowała się na pierwszych miejscach pod dane słowa kluczowe. Przykład: Posiadasz forum o kaktusach - pozycjonuj je pod frazy 'forum kaktusy', 'kaktusy', 'opuncja', 'mammillaria'... itd. Jak najwięcej słów. Jak to robić? Zainteresuj się tematem katalogowania stron i systematycznie dodawaj forum do kolejnych katalogów. Jednak kiedy konkurencja pod dane słowa jest duża, musisz zdecydować się na bardziej skuteczne działania - wymiana, bądź kupno linków na stronach o pokrewnej tematyce. Pamiętaj, że najważniejszy jest tzw. anchor text, czyli słowo pomiędzy a . Pozycjonując pod frazę 'kaktusy forum' prawidłowy link powinien wyglądać tak: kaktusy forum.

Nigdy nie pozycjonuj frazy, której forum nie opisuje! Jest to strata czasu i transferu.

2) Pozyskiwanie użytkowników za pomocą linków/bannerów
Skoro chcesz założyć własne forum, zapewne jesteś użytkownikiem innych for. Wykorzystaj to do pozyskiwania użytkowników. NIGDY nie zakładaj tematów w stylu 'nowe forum-zapraszam'. Promuj je delikatnie, internauci nie lubią nachalnych administratorów. Dodaj linki do sygnatur, jako anchor text używaj zachęcających słów (jeżeli podasz adres w formie http://domena.x istnieje małe prawdopodobieństwo, że ktoś Cię odwiedzi).
Reklamuj się na stronach o pokrewnej tematyce (najlepiej na witrynach bez 'forum' w menu - z wiadomych względów :)).

Nie oszczędzaj na kampaniach reklamowych, lecz reklamuj się mądrze. Miej świadomość, że możesz wydać 200zł i nie mieć z tego nic. A możesz wydać 100zł i zapewnić sobie dobry start. Zawsze staraj się przemyśleć dany wydatek pod kątem opłacalności. Poznaj statystyki stron u których za powierzchnie reklamową chcesz płacić.

Masz znajomych posiadających stronę www? Spytaj, czy była by możliwość umieszczenia newsa o Twoim projekcie.

Wydaje Ci się to zbyt proste?
Jeżeli uruchomisz w opisany wyżej sposób 'machinę' użytkownicy będą napływali do Ciebie z kolejnych źródeł. Spora liczba wejść na moje forum ma u źródła pocztę e-mail. Jak myślisz, kto wysyła linki do mojego forum, jako podpowiedź dodam, że to nie ja. No... Może czasem w podpisie zamieszczam URL, ale tym tysięcy użytkowników nie zwabiłem. Wartościowe forum nakręca się samo, wystarczy dać mu 'kopa' na start. Później już sami użytkownicy będą je reklamowali.

Forum powinno zarabiać samo na siebie!
Nie myśl o samych wydatkach, nastaw się na przychody. Zainteresuj się reklamami kontekstowymi a w przyszłości, kiedy Twoje forum będzie generowało duży ruch - zacznij odsprzedawać powierzchnię reklamową. Szczegółowy opis o zarabianiu na stronach widnieje pod adresem (http://www.shad.pl/?nowak=zarabianie,na,stronach,internetowych ) Przeczytaj go uważnie i zacznij działać.

Podsumowując
Drogi Czytelniku musisz być świadomy tego, że start forum zazwyczaj nie jest łatwy, nie jest też tak trudny jak wiele się o tym mówi. Musisz być cierpliwy i konsekwentny w tym co robisz. Natkniesz się pewnie na wiele nieprzyjemności, lecz kiedy wpadniesz w wir i zrozumiesz o co w tym wszystkim chodzi, dojdziesz do perfekcji i z perspektywy czasu stwierdzisz - E, nie było tak źle.

---

Pozdrawiam, Tomasz Nowak

Depresja

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl