wtorek, 25 grudnia 2012

Umowa o wykonanie strony internetowej

Umowa o wykonanie strony internetowej

Autorem artykułu jest Krzysztof Wąs


Umowa o wykonanie strony internetowej jest umową o dzieło, którą regulują art. 627-646 Kodeksu cywilnego. Przez umowę o dzieło rozumiemy taki stosunek prawny, gdzie przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania określonej rzeczy, czynności, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia (art. 627 k.c.... Umowa o wykonanie strony internetowej jest umową o dzieło, którą regulują art. 627-646 Kodeksu cywilnego. Przez umowę o dzieło rozumiemy taki stosunek prawny, gdzie przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania określonej rzeczy, czynności, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia (art. 627 k.c.).

Różnica między umową o dzieło a umową zlecenia polega na tym, że umowa o dzieło musi zakończyć się określonym rezultatem. W tym przypadku będzie to poprawnie działająca strona internetowa.

Odrębną kwestią jest miejsce utrzymywania wykonanych stron internetowych. Wykonawca nie jest z mocy ustawy obowiązany do zapewnienia czy udostępnienia zamawiającemu określonych zasobów technicznych celem właściwego korzystania z dzieła. Nie oznacza to jednak, że w efekcie określonych unormowań między stronami wykonawcy nie można tego zadania przydzielić.

Niematerialny charakter dzieła sprawia, że rezultatem jest tu określone dobro, które nie jest rzeczą. Należy w tym miejscu zaznaczyć różnicę między faktycznym przedmiotem umowy a nośnikiem (np. płyta kompaktowa, dysk twardy), na którym umieszczone jest owo dobro. Strona internetowa to zbiór kodów i elementów graficznych, które połączone ze sobą tworzą określony obraz widoczny na monitorze komputera.

Aby wykonać stronę internetową potrzebne są określone materiały, takie jak grafiki, zdjęcia, logotypy itp. oraz treść, jaka ma być prezentowana na poszczególnych stronach. Elementów tych może dostarczyć zarówno zamawiający, jak i wykonawca. Zazwyczaj w tym zakresie niezbędne jest współdziałanie obu stron. Trudno sobie wyobrazić stronę internetową jakiegokolwiek podmiotu bez elementów ściśle z nim związanych (np. nazwa, logo, zdjęcia). Art. 640 k.c. wyraźnie stwierdza powinność współdziałania zamawiającego, gdy jest ono niezbędne do prawidłowego wykonania dzieła. W przypadku braku takiego współdziałania przyjmujący zamówienie może wyznaczyć odpowiedni termin z zagrożeniem, iż po jego bezskutecznym upływie będzie mógł odstąpić od umowy. Materiały, które dostarczył zamawiający a nie zostały zużyte należy składając z nich odpowiedni rachunek zwrócić.

Art. 639 k.c. stanowi natomiast, że zamawiający nie może odmówić zapłaty wynagrodzenia mimo niewykonania dzieła, jeżeli przyjmujący zamówienie był gotów je wykonać, lecz doznał przeszkody z przyczyn dotyczących zamawiającego.

Proces realizacji zadania może zostać na mocy umowy podzielony na określoną ilość etapów. Strona internetowa może być oddawana częściami. W takim przypadku należy również dokonać podziału sumy stanowiącej wynagrodzenie za wykonanie dzieła. Zgodnie bowiem z § 2 art. 642 k.c. jeżeli dzieło będzie oddawane częściami wynagrodzenie należy się z chwilą spełnienia każdego ze świadczeń częściowych.

Zamawiający uprawniony jest do odstąpienia od umowy zanim dzieło zostanie ukończone nie płacąc pełnego wynagrodzenia, pod warunkiem że przyjmujący coś oszczędził z powodu niewykonania dzieła. Wprowadzenie etapowości prac, podzielenie świadczenia, pozwala domniemywać, iż taka oszczędność wynika z niewykonanych jeszcze części.

W chwili oddania strona internetowa powinna być wykonana prawidłowo, bez żadnych wad. W przypadku ich stwierdzenia zamawiający ma prawo żądać ich usunięcia, wyznaczając w tym celu odpowiedni termin. Gdy wady nie zostaną usunięte w oznaczonym terminie zamawiający może odstąpić od umowy, jeżeli wady są istotne bądź żądać obniżenia wynagrodzenia, jeżeli wady są nieistotne.

Wykonawca wydając stronę internetową musi umożliwić zamawiającemu korzystanie z niej. Wiąże się to z przekazaniem samego dzieła oraz, z reguły, przeniesieniem majątkowych praw autorskich na zamawiającego. ---

Grupa Interium » Dołącz do nas | e-inkubator

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Dla hadlowców, czyli dla wszystkich

Dla hadlowców, czyli dla wszystkich

Autorem artykułu jest Grzegorz Borys


Często to powtarzam, co gdzieś usłyszałem, że w życiu, nie każdy może być w jakiejś dziedzinie najlepszy, ale wystarczy być pierwszym. Tym bardziej cieszy mnie, że dziś zamieszczam ten artykuł. Jestem sobie pierwszy. Będąc obserwatorem sceny politycznej, mogę powiedzieć, że mało mnie ona dotycz... Często to powtarzam, co gdzieś usłyszałem, że w życiu, nie każdy może być w jakiejś dziedzinie najlepszy, ale wystarczy być pierwszym. Tym bardziej cieszy mnie, że dziś zamieszczam ten artykuł. Jestem sobie pierwszy.


Będąc obserwatorem sceny politycznej, mogę powiedzieć, że mało mnie ona dotyczy i oby tak pozostało jak najdłużej. Gospodarka, o której zapewne wielu zawsze będzie się wypowiadało, ma się nie najgorzej, dlatego i ten temat pozostawię specjalistom, których tu zapewne nie zabraknie.
Interesuje mnie biznes. Ten biznes, który rozwija się najbardziej dynamicznie, a mam na myśli sprzedaż w Internecie.
Dziś na stronach amerykańskiego Forbs'a, wyczytałem, że tu w sieci, można kupić już wszystko.Od bezludnej wyspy, za jedyne 1,5 mln $, poprzez "doznania Bonda" za 75 tyś. dolarów, do działki na księżycu, a za ile nie pamiętam.

W sytuacji, gdy dziennie powstaje dziesiątki sklepów internetowych, nowych witryn i pomysłów na biznes, z uśmiechem na ustach i paradoksalnie stwierdzam, że nie skończy się deficyt na ludzi handlu. Na rasowych przedstawicieli handlowych. Za każdym e-biznesem, musi stać ktoś, kto będzie robił za handlowca. To bardzo pocieszające dla mnie.

Także e-biznes nie poradzi sobie bez kontaktów międzyludzkich, a myślę, że wielu jest o tym przekonanych decydując się na "krok w Internet".
Mało tego, tym którzy myślą poważnie o e-biznesie, powiem jeszcze jedno:
macie przynajmniej o jednego handlowca za mało. Musicie mieć e-handlowca.

"Siedzę" w Internecie długo. Wrodzona skromność, nie pozwala mi powiedzieć, że bardzo długo. Kurak wodna, od początku w nim jestem!
Pamiętam czas, gdy jedyny możliwy dostęp, był poprzez dial-up, a wtedy nie myślałem, że zasiądę kiedyś przed monitorem i surfując, wymyślę to czym dziś, chciałbym się podzielić.

Kontrowersja pierwsza: podzieliłem ludzkość na dwie kategorie.
One (te kategorie) przenikają się, bo nie jesteśmy w stanie pozostać tylko w jednej.
Może to zbytnio uproszczę, ale tu, w sieci (w "realu" przede wszystkim), podział jest ewidentny, a po której bardziej będziesz stronie, to już zależy wyłącznie od Ciebie.
Sprzedajesz albo kupujesz. Przewagę osiągasz, gdy więcej sprzedajesz niż kupujesz. Trywialne co? Ale ile razy w ten sposób pomyślałeś?

Wiem, że to wszystko nie bardzo jest odkrywcze, ale im szybciej zdamy sobie sprawę jak handel w sieci głęboko sięga do portfeli i jakie to jest banalne sięgać do nich, tym łatwiej będzie zrozumieć, co wkrótce każdy handlowiec musi zrobić. Musi nauczyć się jak sprzedawać swój produkt w sieci, bo nie ma wyjścia. To budowanie przewagi.

Nie zamierzam w tym miejscu rozkładać każdej strony www na czynniki pierwsze , by wskazywać, że nawet tam gdzie wszystko teoretycznie rozdaje się za darmochę, znajdziesz reklamy, boksy i komercyjne treści. Bój o klienta jest bezwzględny. Każda strona to Sprzedający.

Wszędzie zastawia się pułapki, haczyki. Jedni robią to wręcz perfekcyjnie inni wręcz beznadziejnie.

Teraz będzie naprawdę szczerze. Mam kilka wskazówek i kierunków. Przemyśl to.
Wydawać by się mogło, że w serwisie takim jak przedstawiciel-handlowy.pl klientami będą ludzie którzy, zajmują się handlem. Otóż nie. Ja wymyśliłem zupełnie coś innego.

Przyznaję, że na naszej stronie są linki, produkty, na których zarabiam. Wybacz;)
Mój pomysł jednak sięga znacznie dalej.

Chciałbym stworzyć taki inkubator'ek przedsiębiorczości wyposażony we wszystkie dostępne mechanizmy wspierania użytkowników. Po co? Po to, by każdy kto skorzysta z jego zasobów był w jakiś sposób związany z tym miejscem. By nadmienił, że to właśnie tu znalazł inspirację. Podobno już się nas cytuje w pracach dyplomowych, jako źródło.

Twoja firma albo Ty osobiście, będziesz potrzebował wiedzy, która pomoże rozwinąć Ci skrzydła w sieci. Będziesz musiał wiedzieć jaką wybrać domenę, jak pozycjonować swój biznes, gdzie szukać pomocy.

Wchodząc na nasza stronę dostajesz wiele wskazówek co robić, by pozyskiwać klientów lub skupiać uwagę na swoim produkcie.
Jeśli jesteś kupującym, to to zignorujesz. Całe życie będziesz kupował.
Jeśli sprzedajesz cokolwiek a w dodatku chcesz to robić w sieci, to musisz się zastanowić gdzie szukać pomocy.

Wkrótce o tym, że nie należy zadawać się ze znajomymi.... informatykami ;)

---------------------------------------------------
Grzegorz Borys
Sales Management Consulting
SMC Polska
http://www.przedstawiciel-handlowy.pl
http://www.e-PH.pl ---

http://Przedstawiciel-Handlowy.pl http://e-PH.pl Grupa Trzymająca Handel

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Jak promować firmę w Internecie?

Jak promować firmę w Internecie ?

Autorem artykułu jest Mariusz Gąsiewski


Promocja biznesu w Internecie staje się coraz trudniejsza ze względu na coraz silniejszą konkurencję i coraz wyższe bariery prowadzenia biznesu.Nadal jednak ze względu na stosunkowo niskie koszty i wysoką efektywność odpowiednio zaplanowana kampania promocyjna produktu lub usługi w Internecie może znacząco zwiększyć zyski firmy. Promocja biznesu w Internecie staje się coraz trudniejsza ze względu na coraz silniejszą konkurencję i coraz wyższe bariery prowadzenia biznesu. Nadal jednak ze względu na stosunkowo niskie koszty i wysoką efektywność odpowiednio zaplanowana kampania promocyjna produktu lub usługi w Internecie może znacząco zwiększyć zyski firmy.


1. Tworzenie strony firmowej
• stworzenie strony internetowej, która odpowiada jak najbardziej specyfice naszego biznesu i naszej firmy uwzględnia podstawowe specyfiki tworzenia treści na użytek Internetu;
• udostępnienie na witrynie firmy tych informacji, których poszukuje potencjalny klient, a nie tych, o których lubimy pisać;stosowanie na witrynie zasad tworzenia treści na potrzeby Internetu (tekst na komputerze czyta się gorzej niż na papierze) – więcej o tym na: Specyfika treści w Internecie ;
• stosowanie na witrynie języka używanego przez klienta, a nie specjalistycznego żargonu znanego tylko specjalistom w określonej dziedzinie;
• staranne dobranie nazwy domeny (domena odpowiadająca nazwie firmy, najlepiej we wszystkich możliwych poziomach domen, tzn. przynajmniej .pl. i com.pl);
• podanie na witrynie widocznego kontaktu do firmy, jak również wszelkich elementów, które mogą wzbudzić zaufanie u potencjalnego klienta (np. zdjęcie siedziby firmy, certyfikaty i itp.).


2. Budowanie wizerunku

• powolne i mozolne budowanie swojego wizerunku jako autorytetu w danej tematyce, rozbudowywanie relacji z mediami, autorytetami;
• dodawanie artykułów do serwisów, które są popularne w danym biznesie;
publikacje typu PR SEO w popularnych serwisach takich jak Artelis.pl i Artykularnia.pl, które z jednej strony budują wizerunek jako specjalisty w określonym temacie, z drugiej zaś umożliwiają zdobywanie linków do strony internetowej;
• tworzenie ciekawej treści, która będzie cytowana i dyskutowana na innych serwisach;
• rozwijanie bloga niszowego, który skupia się na określonej tematyce, ale jednocześnie nie jest zbyt wąski, aby za jego pomocą dało się stworzyć silną i rozpoznawalną markę;
• współpraca z innymi blogowiczami – komentowanie ich artykułów, zapraszanie ich do wypowiadania się na łamach blogu; tworzenie społeczności w obrębie bloga
• wrastanie w społeczności – znajdywanie pokrewnych forów internetowych, grup dyskusyjnych, blogów, które będą umożliwiały wymianę wiedzy, doświadczeń i budowanie autorytetu;

3. Marketing w wyszukiwarkach i SEO
• staranne dobranie nazwy firmy i skorelowane z tym działania wyboru domeny (domena odpowiadająca nazwie firmy, najlepiej we wszystkich możliwych poziomach domen;
• zdobywanie linków dla strony firmowej i bloga – rejestrowanie w katalogach, publikacje z linkami, które odwołują do serwisu firmowego, wymiana linkami z innymi serwisami, linkowanie do wartościowych serwisów;
• stosowanie płatnego wyszukiwania dla zdobywania użytkowników i optymalizowania serwisu i przygotowywania strategii SEO.

4. Tworzenie rozgłosu

• dawanie czegoś za darmo w zamian za link do strony lub baner reklamowy – może to być darmowy (ale też wartościowy) ebook, darmowe skórki do popularnych systemów;
• sponsorowanie lokalnych wydarzeń kulturalnych i medialnych.
• wykorzystywanie najnowszych zdobyczy serwisów społecznościowych do umieszczania wartościowych dla danej społeczności plików interaktywnych ,
• wykorzystanie Social Media Marketing do rozwijania popularności serwisu i firmy w obrębie społeczności.

5. Komunikacja z odbiorcą treści i klientem

• stosowanie pełnego wsparcia dla klienta w ciągu całego procesu sprzedaży i po jej zakończeniu;
• kontakty z klientem za pomocą odpowiednio przygotowanego adresu email, wizytówek,
• rozwijanie sieci kontaktów poprzez znajomych, specjalne akcje promocyjne;
• wysyłanie spersonalizowanych podziękowań, życzeń, zaproszeń.

---

Kurs SEO - SEM dla niedużych firm i początkujących biznesmenów - sposoby promocji, niedużej lokalnej witryny w Internecie. W kursie: budowanie strony, pozycjonowanie, reklama płat

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Rzeczy ważne i nieważne w linkach sponsorowanych Google

Rzeczy ważne i nieważne w linkach sponsorowanych Google

Autorem artykułu jest Mariusz Gąsiewski


W prowadzeniu kampanii AdWords można wyróżnić zarówno takie elementy, na które warto zwrócić szczególną uwagę i takie, którymi nie powinniśmy się za bardzo przejmować, jako, że nie mają one bezpośredniego przełożenia na same rezultaty jakościowe kampanii. AdWords – elementy mało ważne

Pozycja reklamy AdWords
Nadal jeszcze zbyt wiele osób przywiązuje dużą wagę do pozycji reklamy, walcząc zaciekle o pierwszą lub drugą pozycję w wynikach linków sponsorowanych. Liczy się zysk z reklamy, a nie jej pozycja (wyłączając szczególne przypadki, kiedy reklama pełni rolę PR i budowania wizerunku).

Działania i stawki konkurencji

Optymalizując kampanię AdWords trzeba brać pod uwagę działania konkurencji, ale tylko w takim stopniu, w jakim jest to konieczne. Działania konkurencji trzeba wiązać z konkretną sytuacją rynkową. Słowa kluczowe, które są opłacalne dla firmy konkurencyjnej mogą być nieopłacalne dla nas i odwrotnie – to, co jest nieopłacalne dla firm konkurencyjnej może oznaczać spore zyski dla naszej firmy
Ilość słów kluczowych dla linku AdWords
W reklamie AdWords liczy się jakość słów kluczowych, a nie ich ilość. W niektórych sytuacjach warto się reklamować na kilka tysięcy słów kluczowych, w innych naszą działalność charakteryzuje tylko jedno charakterystyczne dla nas słowo kluczowe

Elementy istotne w prowadzeniu kampanii

Zysk z inwestycji
W zdecydowanej większości przypadków jest to najważniejszy współczynnik określający efektywność kampanii linku sponsorowanego AdWords. Istnieją przypadki, kiedy strategia prowadzenia linku AdWords nie jest ukierunkowana na maksymalizację ROI, ale są to raczej rzadkie sytuacje i wynikają najczęściej z niezrozumienia zasad prowadzenia kampanii reklamowych w Internecie.


Stawki płacone za linki sponsorowane

Stawki płacone za linki sponsorowane AdWords warunkują często koszt prowadzenia kampanii, a poprzez to również ROI słów kluczowych. Im niższą stawkę zapłacimy za słowo kluczowe, tym niższy próg zyskowności tego słowa kluczowego. Z drugiej strony warto mieć na uwadze fakt, iż nie zawsze niskie stawki słów kluczowych oznaczają, że nasze linki sponsorowane AdWords są opłacalne.

Wskaźnik Jakości AdWords
Wskaźnik Jakości AdWords często ma kluczowe znaczenie dla efektywności reklamy. Im wyższy wskaźnik Jakości ma nasza reklama tym wyższe pozycje będzie osiągała nasza reklama w wynikach linków sponsorowanych i tym niższe stawki będziemy musieli za nią płacić.

CTR linku sponsorowanego
Wysoki CTR często przyczynia się do obniżania stawek płaconych za reklamę. Jednocześnie jednak źle przygotowana reklama może sprawić, że bardzo wysokiemu wskaźnikowi CTR linku będzie towarzyszyć bardzo niski poziom konwersji reklamy. Sytuacja taka może mieć miejsce jeżeli stworzymy reklamę, która będzie wyglądała bardzo zachęcająco z punktu widzenia użytkownika (będzie zachęcała do klikania reklamy), a jednocześnie nie będzie ona odzwierciedlała rzeczywistego wyglądu naszej usługi lub produktu (np. reklama, która reklamuje tanią książkę za 20 złotych, przy czym na stronie docelowej reklamy okazuje się, że książka ta wraz z kosztami przesyłki będzie kosztować 40 złotych).

Wskaźnik konwersji reklamy
Im większy procent użytkowników, którzy kliknęli wykupione przez nas reklamy zdecyduje się na zakup naszych produktów i usług, tym wyższy zysk będzie przynosić nam reklama. W drastycznych sytuacjach nawet bardzo niskie stawki słów kluczowych mogą wiązać się ze stratami ponoszonymi na reklamie w AdWords jeżeli nie będzie tym niskim stawkom towarzyszyć pewien minimalny poziom konwersji reklamy.



---

Twórca bloga Marketing w Internecie przedstawiającego zagadnienia SEM i SEO. Opublikował Przewodnik SEO - SEM dla niedużych firm i początkujących biznesmenów.

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Spam na forach internetowych, w księgach gości itp

Spam na forach internetowych, w księgach gości itp

Autorem artykułu jest Damian Daszkiewicz

Ostatnio istną plagą jest SPAM na forach internetowych, w księgach gości czy w komentarzach na blogach. Taki spammer wchodzi na forum i w dowolnym temacie pisze, że „pewna część Twojego ciała jest malutka, ale można ją powiększyć” i daje link do strony oferującej tego typu usługi.
Ostatnio istną plagą jest SPAM na forach internetowych, w księgach gości czy w komentarzach na blogach. Taki spammer wchodzi na forum i w dowolnym temacie pisze, że „pewna część Twojego ciała jest malutka, ale można ją powiększyć” i daje link do strony oferującej tego typu usługi. Spammer nawet się nie przejmuje tym, że na forum rozmawiamy po Polsku, on i tak wie, że wiele osób zna język angielski, poza tym te spammerskie posty wrzuci na setki for internetowych, więc zawsze ktoś kliknie w link. Taki spammer bez problemu da sobie radę z założeniem konta na forum gdyż większość osób używa standardowego forum opartego na PHPBB2 i nawet jeśli przetłumaczymy skrypt na rodzimy język to on dobrze wie, że: w pierwszym polu od góry wpisuje się login, drugim adres email a w trzecim i czwartym hasło. Mało tego - taki spammer może nawet napisać program, który wyszukuje fora dyskusyjne (od czego są google) i automatycznie zakłada nowe konta, loguje się i tworzy nowe wątki (SPAM). Jednak są skuteczne formy walki z takimi spammerami. Jakiś czas temu napisałem prosty skrypt który po zauważeniu zakazanego słowa nie publikował wiadomości na forum. Jednak tutaj musiałem ostrożnie dodawać słowa, bo nie każdy kto pisze viagra ma na celu zareklamować stronę na której można kupić ten specyfik (wyobraź sobie, że na forum medycznym dwóch lekarzy rozmawia o negatywnych skutkach stosowania tego specyfiku a tu ich wypowiedzi nie są publikowane, gdyż w ich wypowiedziach pojawia się zakazane słowo: „viagra”). Dlatego też do czarnej listy dodawałem adresy spammerskich stron. Jednak spammerzy co chwilę zakładali nowe domeny i taka zabawa w kotka i myszkę nie przynosiła dobrych efektów. Jednak postanowiłem troszkę namieszać: dodałem w formularzu rejestracyjnym nowe pole w którym trzeba wpisać imię Małysza. Prawie każdy Polak wie jak ma na imię Małysz i bez problemu odpowie na to pytanie a obcokrajowiec nie znający języka polskiego nawet nie będzie wiedział o co chodzi (co prawda ludzie się czepiali, że zawsze znajdzie się ten 1% Polaków, którzy nie znają imienia Małysza, ale można zadawać inne pytania np. „Jakiego koloru jest niebo”).

Efekt? Zabezpieczenie wprowadziłem w okolicach 13 stycznia. Do dzisiaj (10 maj) na forum nie pojawił się ani jeden SPAM. To zabezpieczenie można wykorzystać również w serwisach internetowych w których pod artykułami można zamieścić swój komentarz itp. Odnośnie mojego blogu, to stosuję inne zabezpieczenie: wtyczka Akismet, która usunęła kilka tysięcy SPAMów a przepuściła może 5 (instalacja tej wtyczki jest banalna – wystarczy tylko skopiować odpowiedni plik do odpowiedniego katalogu).

Jak wdrożyć to zabezpieczenie na swoim forum (opartym na skrypcie phpBB2)?

1) W pliku usercp_register.php znajdź ciąg znaków: // Get current date i w następnej linii dopisz następujący kod:
if (trim(strtolower($HTTP_POST_VARS'malysz'))!="adam"){
message_die(GENERAL_ERROR, 'Nie wpidałeś imienia Małysza (lub wpisałeś błędne imie). Prawdopodobnie jesteś spammerskim robotem', '', __LINE__, __FILE__, '');
}

2) W pliku templates/subSilver/profile_add_body.tpl znajdź następujący ciąg znaków:


{L_EMAIL_ADDRESS}:
*


style="width:200px" name="email" size="25" maxlength="255"
value="{EMAIL}" />


3) i po nim dodaj następujący kod:


Wpisz imię Małysza
*


style="width:200px" name="malysz" size="10" maxlength="255" value=""
/>



Jeśli nie korzystasz z forum opartego na phpBB2 ale z innego skryptu a znasz choć trochę PHP to wprowadzenie podobnego zabezpieczenia nie będzie stanowiło wielkiego problemu a zaoszczędzisz masę czasu na usuwaniu SPAMu.

---
Artykuł został przedrukowany z bloga Damiana Daszkiewicza

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl