czwartek, 24 stycznia 2013

CMS - porównanie systemów komercyjnych i darmowych.

CMS - porównanie systemów komercyjnych i darmowych.

Autorem artykułu jest Maciej Skibiński


Dynamiczna kontrola zawartości serwisów internetowych jest dziedziną rozwijającą się w coraz szybszym tempie. Nowe zapotrzebowania rynku dyktują powstawanie ciekawych rozwiązań informatycznych i w naturalny sposób tworzy się konkurencja. Klient ciągle ma prawo wyboru - system komercyjny czy opensource? W dobie coraz dynamiczniej rozwijających się systemów zarządzania treścią witryny (CMS – Content Management System) istotnym staje się właściwy wybór systemu pod kątem naszych zapotrzebowań. Chciałbym w poniższym artykule przeprowadzić krótkie porównanie systemów komercyjnych i w pełni darmowych (opensource), pokazać ich zalety i wady. Dodatkowo system komercyjny przedstawię na przykładzie ICEportal 2 CMS – zaprezentuje jego podstawowe moduły i scharakteryzuję jego funkcjonalność.

Naturalne jest, że klient posiadający witrynę internetową poszukuje wygodnego sposobu zarządzania jej treścią. I Tu pojawiają się systemy CMS. Ich popularność ciągle przybiera na sile, co owocuje rosnącą liczbą dystrybucji zarówno opensource jak i profesjonalnych rozwiązań komercyjnych.

Należy się poważnie zastanowić czego oczekujemy od naszego systemu i ewentualnie jaką dysponujemy wiedzą z zakresu informatyki – może być ona potrzebna do konserwacji i utrzymania systemu w przyszłości. Ten ostatni aspekt staje się kluczowy jeżeli zdecydujemy się na którąś z dystrybucji darmowych, ponieważ będziemy zmuszeni zatroszczyć się o instalację systemu samodzielnie. Z większością prac jakie trzeba w tym miejscu wykonać nie będzie problemu, ponieważ na przykład szablony graficzne są w dość licznych wersjach dostępne za darmo w Sieci, jednak z racji na swoją popularność, są one wykorzystywane na wielu stronach. Musimy się z tym liczyć tak samo jak z koniecznością dość szczegółowego zaznajomienia się ze skryptem – będzie to nas kosztować wiele czasu. Należy jednak ciągle pamiętać, że mówimy o systemie darmowym, nawet w swoich komercyjnych odmianach.
Nie chciałbym w tym miejscu kogoś wystraszyć – jest oczywiście możliwość zlecenia instalacji i wdrożenia systemu agencji interaktywnej, jednak wiąże się to z pewnymi dodatkowymi kosztami. W zamian otrzymujemy system dostosowany do naszych indywidualnych potrzeb (oczywiście w granicach konfiguracji udostępnianych przez daną dystrybucję). Wadami takiego systemu są powolne działanie oraz mnogość funkcji tak naprawdę zbędnych i nieprzydatnych wielu użytkownikom.

Alternatywą dla produktów darmowych są naturalnie rozwiązania komercyjne oferowane w tej chwili przez wiele firm trudniących się webmasteringiem. Ja skoncentruję się na przedstawieniu tej grupy systemów na przykładzie ICEportal 2 CMS.
Systemy komercyjne cechuje przede wszystkim elastyczność – są one indywidualnie dostosowywane do potrzeb klienta, powstają według jego preferencji i zawierają tylko te opcje których potrzebuje i z których będzie korzystać. ICEportal 2 CMS składa się z modułów podstawowych (przydatnych w każdej wersji systemu) oraz rozszerzonych (potrzebnych niektórym klientom) oraz specjalistycznych (budowanych wybitnie pod kątem szczególnych zastosowań). Trzeba pamiętać że taka personalizacja systemu pozytywnie wpływa na szybkość działania. Dodatkowo decydując się na zakup profesjonalnego systemu zarządzania treścią mamy zapewnione zarówno wdrożenie systemu jak i późniejsze wsparcie techniczne w okresie użytkowania. Zakupując ICEportal 2 CMS klient dostaje jednocześnie indywidualny szablon graficzny oraz możliwość uzyskania dowolnego unikalnego modułu, napisanego na jego zamówienie.
W chwili obecnej ICEportal 2 CMS składa się z następujących modułów podstawowych:
- instalator
- panel administracyjny
- wyszukiwarka
- edytor plików on-line
- system nowinek (newsów)
- galeria
- katalog produktów
- formularz zabezpieczający maila
- edytor strony głównej serwisu
- skrypt sondy (ankiety)
- system szablonów (wygląd strony)

Do tej sporej już listy należy jeszcze doliczyć moduły rozszerzone:
- galeria wyświetlający zdjęcia losowe
- mapa strony (sitemap)
- rejestracja użytkownika i logowanie (w trakcie projektowania)

Dodatkowo System ICEportal 2 CMS posiada unikalną właściwość – ma wbudowany moduł wspomagający pozycjonowanie, oraz szereg modułów ściśle specjalistycznych: system artykułów, automatyczny katalog producentów, system rezerwacji on-line oraz moduł promocji.
Mimo tak zaawansowanej liczby składowych system ICEportal 2 CMS jest ciągle rozwijany. Moduły planowane w najbliższym czasie to między innymi moduł katalogu firm oraz moduł persell pages.

Systemy komercyjne aktualnie dyktują trendy rozwoju w dziedzinie zarządzania treścią co wiąże się z faktem, że nie są one darmowe. Jednak korzyści jakie odnosimy decydując się na taki system są niewymiernie większe od niewygórowanej ceny jaką musimy za niego zapłacić. Klient otrzymuje kompleksowe rozwiązanie wraz ze wsparciem technicznym i profesjonalną obsługą. Wybór systemu pozostaje po stronie użytkownika i powinien być uwarunkowany celem, jaki przed sobą stawia osoba zainteresowana zarządzaniem swoją witryną. ICEportal 2 CMS szczególnie sprawdza się w zrządzaniu rozbudowanymi serwisami zawierającymi wiele podstron i wymagającymi ciągłych aktualizacji. Świetnie sprawdza się w zarządzaniu dużymi galeriami zdjęć, a także dzięki swoim unikalnym właściwościom, skutecznie wspomaga serwisy posiadające dużo podstron które wymagają pozycjonowania na wiele różnych fraz.
Jeżeli sądzisz, że system zarządzania treścią skutecznie ułatwiłby Twoją pracę i stymulował rozwój Twojej firmy zastanów się nad profesjonalnym rozwiązaniem komercyjnym, takim jak ICEportal 2 CMS. Do produktu dołączana jest szczegółowa dokumentacja i nasza firma na życzenie klienta jest w stanie przeprowadzić 4-6 godzinne szkolenie z zakresu obsługi Naszego Systemu.
---

Maciej Skibiński Agencja Interaktywna Krakweb.pl Kraków. Nasza firma specjalizuje się e projektowaniu stron www, pozycjonowaniu stron, projektowaniu graficznym, fotografii, wdrażaniu systemów CMS. Kraków 2007

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Jak zadbać o bezpieczeństwo konta na Allegro?

Jak zadbać o bezpieczeństwo konta na Allegro?

Autorem artykułu jest Piotr Markowski


Allegro stara się zadbać o Twoje bezpieczeństwo jednak tak na prawdę czy Twoje konto będzie bezpieczne zależy tylko od Ciebie. Ten artykuł zawiera kilka prostych zasad jak zadbać o bezpieczeństwo konta w Allegro (i nie tylko). Serwis Allegro dokłada wszelkich starań, aby przeprowadzane transakcje były bezpieczne. Właśnie dlatego już dawno została wprowadzona weryfikacja sprzedających poprzez wysyłanie listu z kodem aktywacyjnym oraz obowiązek ponownego logowania przy próbie wejścia do niektórych części serwisu. Ale to, czy Twoje konto jest bezpieczne zależy właściwie tylko od Ciebie. Jeżeli ktoś przejmie kontrolę nad Twoim kontem w Allegro to prawdopodobnie narobi Ci bałaganu (np. zakupy na kilka tysięcy złotych lub co gorsza wystawi jakiś przedmiot i oszuka kupujących, czeka Cię w najlepszym wypadku przechadzka na komisariat w celu wyjaśnienia sprawy i dziesiątki maili z pytaniem: "kupiłeś a pieniążki gdzie?" ;))

Przechodząc do meritum, jest kilka zasad których musisz się trzymać aby Twoje konto było bezpieczne:
- stwórz silne hasło, tj:
* musi posiadać minimum 8 znaków
* musi zawierać małe i wielkie litery, liczby oraz symbole
* używanie swoich danych (w szczególności imienia, nazwiska, daty urodzenia) nie jest dobrym pomysłem
* lepiej stworzyć trudne do zapamiętania hasło i je sobie zapisać niż stworzyć łatwe do zapamiętania (również dla złodzieja)
* najlepiej od razu sprawdź swoje hasło
- stwórz osobne hasło tylko dla konta w Allegro (niektóre strony istnieją tylko po to aby zbierać nazwy użytkowników oraz ich hasła
- NIGDY nie odpowiadaj na maile z pytaniem/prośbą o hasło (najlepiej takiego maila zgłoś do obsługi Allegro)
- nie otwieraj maili od nieznajomych (zwłaszcza jeśli zawierają jakieś załączniki)
- jeśli podejrzewasz, że ktoś poznał Twoje hasło - to natychmiast je zmień
- w trakcie logowania sprawdź czy w pasku adresu widnieje ssl.allegro.pl (są witryny wyłudzające hasła które wyglądają identycznie jak Allegro.pl)
- jeśli kożystasz z internetu poza swoim komputerem upewnij się, że uzupełnianie haseł jest wyłączone
- nie podawaj hasła osobom trzecim (nawet rodzinie, a zwłaszcza dzieciom)
- zmieniaj hasło co jakiś czas (jeśli jest słabe nawet raz w tygodniu)

Najgorszą rzeczą jaką możesz zrobić to stworzenie hasła identycznego jak login (to jak oddanie klucza do domu złodziejowi...) ale na to jesteś na pewno za sprytny :)

Pamiętaj, że najlepszym sposobem na zabezpieczenie swojego konta jest zdrowy rozsądek, dlatego używaj go jak najczęściej. ---

Piotr Markowski - www.blog.napkom.pl

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Inna forma pracy w internecie

Inna forma pracy w internecie

Autorem artykułu jest Jędrzej Gerwel


Każdy, kto korzysta z poczty elektronicznej w internecie z pewnością zetknął się z propozycją pracy polegającej na "klikaniu" w nadsyłane linki reklamowe. Oferowane wynagrodzenie to najczęściej ułamek grosza lub centa USA za wejście w reklamowaną witrynę oraz przebywanie w niej określony czas. ... Każdy, kto korzysta z poczty elektronicznej w internecie z pewnością zetknął się z propozycją pracy polegającej na "klikaniu" w nadsyłane linki reklamowe.

Oferowane wynagrodzenie to najczęściej ułamek grosza lub centa USA za wejście w reklamowaną witrynę oraz przebywanie w niej określony czas.

Praca taka jest niewątpliwie dość monotonna i wymaga czasu na spodziewane efekty finansowe.

Niedawno natknąłem się buszując po forach dyskusyjnych na pracę polegającą na wypełnianiu ankiet:

"Ciao-Surveys - zarabianie przez ankiety"

"Ciao-Surveys to międzynarodowy system oferujący ankiety internetowe, których celem jest zbieranie informacji od klientów i przekazywanie ich producentom oraz usługodawcom. Uzyskane w ten sposób informacje pomagają w rozwijaniu produktów i usług, przez co stają się one bardziej dostosowane do potrzeb konsumentów.
Firma ma sporą tradycję: istnieje od 1999 roku, a w Polsce obecna jest od kilku lat.


Jako użytkownik Ciao będziesz miał wpływ na rozwój produktów i usług największych producentów i sprzedawców. Twój udział w ankietach będzie nie tylko szczodrze nagradzany, ale również może dać Ci możliwość poznania prototypów produktów, reklam czy nowych pomysłów, zanim w ogóle pojawią się na rynku! Rodzaj i wysokość wynagrodzenia będzie zawsze podany w emailu razem z zaproszeniem do ankiety.
Czas wypełnienia ankiety zależy od jej tematu oraz stopnia szczegółowości. Przeciętnie, wypełnienie jednej ankiety zajmuje około 10-20 minut.

Ilość przysyłanych ankiet zależy od profilu jaki wypełnisz w systemie (im bardziej szczegółowo, tym większa szansa na większą ilość ankiet!), oraz od Twojego wieku, zainteresowań itp. Jeśli Użytkownik nie należy do właściwej grupy docelowej danego badania, ankieta zakończy się automatycznie po odpowiedzi na kilka pytań wprowadzających.
Zwykle można liczyć na 1-2 ankiety miesięcznie o wartości 10-20 PLN każda.

Aby zarejestrować się w Ciao i brać udział w płatnych ankietach
na interesujące cię tematy, kliknij na poniższy link:

www.ciao-surveys.pl/reg.php?FriendId=226451

Zapraszam wszystkich zainteresowanych tą formą pracy.

---

===================================================== ..uważam, że nie ma lepszych polskich poradników internetowych: http://sukurs2007.ecom.net.pl/ =====================================================

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Podstawowe kroki do założenia prostego e-biznesu

Podstawowe kroki do założenia prostego e-biznesu

Autorem artykułu jest Rafał Możdżeń


artykularnia_import Kroki jakie moim zdaniem należy wykonać by założyć e-Biznes

Artykuł poniższy przedstawia podstawowe kroki jakie należy wykonać by zacząć własny e-Biznes. Jest wiele stron i literatury, która opisuje wszelkie aspekty i niuanse prowadzenia e-biznesu aczkolwiek czasem na początku potrzeba prostych rad i linków by zacząć. Dlatego też jeśli chcesz zacząć a nie wiesz jak to możesz skorzystać z tych prostych rad. Wdzięczny byłbym także za wszelkie opinie co można byłoby dodać do listy tych prostych kroków.


Gotów ? A więc zaczynamy !


1. Zastanów się czym chciałbyś się zajmować. Czy to ma być Twoja własna firma, która ma działać wyłącznie w necie czy też ma to być dodatkowy kanał sprzedaży w istniejącej firmie. A może poprostu chcesz dorobić parę złotych ? To jest ważne, ponieważ jeśli ma to być Twój podstawowy biznes tym więcej musisz poświęcać czasu na rozwój Twojego e-biznesu i dokładnie planować kroki.


A może chcesz zarabiać jeszcze prostszymi sposobami ? Poprzez polecanie produktów swoim znajomym ? I zarabianiu na prowizji ? Może masz własną stronę hobbistyczną ? Nawet dzięki niej możesz troszkę dorobić.


2. Załóż konto w banku. Najlepiej w internetowym, ponieważ prowadzenie konta niejednokrotnie nic nie kosztuje, przelewy są bardzo tanie i zdecydowana większość internautów posiada takie konto co uławia rozliczenia. Np. można założyć konto w mBanku lub Inteligo. Możesz przyjmować także wpłaty kartą kredytową jeśli zarejestrujesz się np. w PayPalu.


3. Wykup własną domenę i/lub załóż własną stronę internetową. Możesz skorzystać z gotowych szablonów stron w różnych cenach. Zaoszczędza to dużo czasu, nerwów i pieniędzy. Jeśli natomiast chcesz wszystko zrobić samemu zawsze możesz skorzystać z Google Page Creator.


4. Zapisz się także na darmowy newsletter redagowany przez guru e-biznesu Piotra Majewskiego, wyjaśniający podstawy e-biznesu. Możesz także dowiedzieć się wszystkiego od razu nie czekając na kolejne educje newslettera i kupić niedrogiego e-booka zamiast ślęczeć godzinami czytać newlettery i uczyć się na własnych błędach.


5. Możesz zostać partnerem, któregoś z programów partnerskich i zarabiać naprawdę duże pieniądze. Sam niedawno przystąpiłem do kilku takich programów. Są one prowadzone bardzo profesjonalne i są znane w społeczności internetowej. Są to: Złote Myśli i cnebPoints. Poza tym partnerem możesz zostać także w takich instytucjach jak mBank i Allegro. Programy partnerskie same dostarczają narzędzia, które pomagają promować swoje produkty i strony. Zazwyczaj umieszcza się na swojej stronie linki referencyjne do stron partnerów lub do ich ofert. Więcej o tym jak stać się suuuuper zarabiającym partnerem opisano w e-booku. Ściągnij też darmowe materiały partnerskie, które możesz znaleźć na stornach różnych partnerów.


6. No i przede wszystkim zacznij działać. Samo nic się nie zrobi. Leżąc na pewno nie rozruszasz swojego e-biznesu. Gdybyś miał/(a) problemy z motywcją możesz doładować się czytając odpowiednią literaturę.





7. Jak już założysz stronę to zarabiaj także na wyświetlaniu reklam dzięki np. Google AdSense. Ważne jest by reklamy współgrały z Twoją stroną i by się nie gryzły z całą koncepcją strony. Poza tym uważaj co reklamujesz lub promujesz na swoich stronach. Wyobraź sobie, że na stonach dla hip popowców reklamujesz zlote wieczne pióra. Przecież wiadomo, że młodzi ludzie którzy słuchają Hip Popa na pewno nie są zainteresowani taką ofertą. To jeden z wielu przykładów jak ważne jest by zastanowić się nad koncepcją własnej strony. O tym jak skutecznie zarabiać na AdSense możesz przeczytać tutaj i tutaj.


8. Masz już stronę ? Więc musisz zapewnić jej odpowiedni ruch. W końcu bez internautów Twoja strona nic nie znaczy, nie będzie odwiedzana ani nie będzie pokazywała się w statystykach. Dodaj bezpłatnie swoją stronę do wyszukiwarek by wyświetlała się w wynikach np. w Google, Yahoo, Gigablast. W ten sposób zwiększasz szansę na dodatkowy ruch na twojej stronie. Większy ruch = większa ilość odwedzin = większa sprzedaż/oglądalność. Jeśli chcesz dokładnie widzieć ile było odwiedzić zaimplementuj na swojej stronie liczniki Stat24 i Pagerank. Dzieki temu dodatkowo wzmacniasz pozycję swojej strony w wyszukiwarkach i zyskujesz dodatkowe wejścia. Rejestracja i korzystanie jest bezpłatne poza warunkiem umieszczenia linku czy też loga na swoich stronach.


9. Poczytaj bardzo interesujące artykuły na temat związane z powyższą tematyką. Wystarczy, że sam przejrzysz chociażby bazę artykułów w Artykularni.pl.


Życzę Ci powodzenia !


Korneliusz


http://www.e-biznes24.eu


P.S. Pamiętaj, że używając internetu tylko dla własnych potrzeb możesz sam zbierać nagrody, punkty i czerpać z tego korzyści. Na przykład chociażby mając komórkę na kartę możesz doładowywać ją przez własny link partnerski i odbierać z powrotem nawet 4% wartości doładowania.

--- Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

środa, 16 stycznia 2013

Aukcje kontra sklepy internetowe

Aukcje kontra sklepy internetowe

Autorem artykułu jest Łukasz Gabryel


Decyzja podjęta zaczynamy biznes w internecie. Znaleźliśmy dobrego dostawcę, mamy rewelacyjne towary w niskich cenach. Ostatnią istotną kwestią jest decyzja o tym czy zamierzamy sprzedawać towary poprzez portale aukcyjne, czy też chcemy otworzyć sklep internetowy. Wybór ten ma bardzo istotne znaczenie dla rozwoju naszej firmy. Decyzja podjęta zaczynamy biznes w internecie. Znaleźliśmy dobrego dostawcę, mamy rewelacyjne towary w niskich cenach. Ostatnią istotną kwestią jest decyzja o tym czy zamierzamy sprzedawać towary poprzez portale aukcyjne, czy też chcemy otworzyć sklep internetowy. Wybór ten ma bardzo istotne znaczenie dla rozwoju naszej firmy. Własny sklep daje dużą swobodę działania, jednak etap budowy zaufania i popularności może trwać bardzo długo. Portale aukcyjne natomiast pozwalają na dotarcie z naszą ofertą do kilkuset tysięcy potencjalnych klientów dziennie, jednak pole działania ogranicza nam ogromna konkurencja sprzedawców.


1. Koszty.

A) Sklep internetowy: Aby otworzyć sklep internetowy potrzebujemy przede wszystkim odpowiedniego oprogramowania. Najprostszym rozwiązaniem jest oczywiście kupno gotowego skryptu wraz z designem(grafiką). Ceny takich sklepów wahają się od kilkunastu do kilkuset złotych. Wystarczy przejrzeć oferty na allegro i wybrać najkorzystniejszą. Często sprzedawcy oferują również swoją pomoc w instalacji oprogramowania sklepu, więc jeśli nie mamy doświadczenia warto skorzystać z ich pomocy. Kolejną kwestią jaką musimy rozważyć po zakupie sklepu i grafiki jest domena i serwer. Chcąc prowadzić sklep internetowy darmowy serwer na pewno nie wystarczy. Ceny hostingu jednak w ostatnich latach bardzo spadły i dobry serwer można już zakupić w cenie 50 złotych za rok. Kupno domeny to wydatek kilkudziesięciu złotych rocznie w zależności od jej charakteru. Należy zadbać o to, aby nasz sklep miał adres prosty i łatwy do zapamiętania. Nikt nie będzie wchodził do sklepu pod adresem: www.sklep-motoryzacyjny24.regionalnie.net ponieważ nikt tego adresu nie zapamięta. Pamiętajmy zatem, aby nasz sklep miał przystępny adres, z domeną .pl lub .com na przykład: twojsklep.pl
Sam skrypt i wygląd strony oraz umiejscowienie go na serwerze to dopiero pierwszy etap budowy naszego sklepu. Zdecydowanie trudniejszym i przede wszystkim kosztowniejszym zadaniem jest promocja i reklama. Cóż z tego, że nas sklep ma świetny wygląd, jest przejrzysty i funkcjonalny a my mamy towary w dobrych cenach, jeśli nikt o tym nie wie. Aby sklep mógł dobrze funkcjonować musi go odwiedzać bardzo duża liczba osób, czyli w wyszukiwarkach musi być dobrze wypozycjonowany. Jeśli sprzedajemy bieliznę i pod słowem „bielizna” w wyszukiwarce pojawia się nasza strona na 1234 stronie wyników wyszukiwania to nikt przecież nie będzie przeglądał tylu stron. Każdy odwiedza zazwyczaj kilka adresów z pierwszej trzydziestki wyników. Koszty profesjonalnego pozycjonowania naszej strony to wydatek od kilkudziesięciu do kilkuset złotych miesięcznie, natomiast koszty reklamy zależne są od jej formy. Najdroższe a zarazem najskuteczniejsze są reklamy w popularnych portalach internetowych takich jak wp.pl czy onet.pl Ponadto można skorzystać z reklamy kontekstowej poprzez wykupienie boksów reklamowych, jednak wówczas za każdą osobą która odwiedzi nasz sklep będziemy musieli zapłacić kilkanaście groszy. Cena ta wydaje się niska, jednak pamiętajmy, iż zaledwie co setna osoba dokona w naszym sklepie zakupów.

B) Aukcje: O ile w przypadku sklepu można wyróżnić koszty założenia oraz koszty bieżącej działalności to w przypadku sprzedaży za pośrednictwem portali aukcyjnych występują tylko koszty bieżące. Rejestracja bowiem jest darmowa, a jedynym początkowym kosztem może być kupno atrakcyjnego szablonu graficznego dla naszych aukcji(kilkanaście złotych), choć oczywiście nie jest to konieczne. Koszty bieżącej działalności nie są jednak niskie. Największym portalem aukcyjnym jest oczywiście Allegro.pl Istnieją też inne portale takie jak ebay.pl czy świstak.pl jednak te portale cieszą się mniejszą popularnością. Portal Allegro.pl pobiera od nas jako sprzedawców nie tylko opłatę za wystawienie przedmiotu, ale również prowizję od sprzedaży. Opłaty te wydają się niskie, jednak pamiętajmy że będziemy sprzedawali kilkadziesiąt czy kilkaset produktów miesięcznie. Dodatkowo zapłacimy za wiele opcji takich jak: umieszczenie odnośnika do aukcji na stronie głównej, wstawienie zdjęcia, ustalenie ceny minimalnej, pogrubienie, opcję kup teraz itd.

Podsumowując, do kosztów podstawowych zaliczymy takie elementy jak:
A) Sklep:
1. Założenie(skrypt, domena, grafika, serwer) - 500 zł,
2. Utrzymanie sklepu - opłata za serwer i domenę ok. 150 złotych rocznie,
3. Pozycjonowanie - od kilkudziesięciu do kilkuset złotych miesięcznie.
4. Reklama - w zależności od naszego budżetu reklamowego i przyjętych założeń od kilkunastu złotych do kilku tysięcy miesięcznie.

B) Aukcje:
1. Szablon graficzny - kilkanaście złotych,
2. Prowizja za wystawienie przedmiotu - w zależności od wybranych opcji aukcji,
3. Prowizja od wartości sprzedanego towaru - w zależności od jego wartości, nawet 4%.

2. Obsługa.

A) sklep internetowy: Najtrudniejszym etapem dla osób nie mających doświadczenia w budowie stron internetowych jest instalacja skryptu. Kupując jednak oprogramowanie często sprzedawcy oferują bezpłatną instalację skrypt(sklepu) na serwerze oraz pomoc w jego obsłudze. Naszym zadaniem pozostanie jedynie nauka umieszczania towarów w sklepie i jego obsługa. Nawet osoby beż żadnego doświadczenia bez problemu nauczą się tego w kilkanaście minut. Sklepy bowiem oparte są o systemy zarządzania z panelu administratora. Wystarczy zatem się zalogować jako administrator, wybrać opcję dodaj produkt wpisać jego opis, dostępną liczę sztuk, cenę i kliknąć w przycisk zatwierdź. Całą resztę wykona za nas skrypt. Zatem aby obsługiwać sklep internetowy nie jest potrzebna znajomość budowy stron, języków html czy php.

B) Aukcje: Umieszczenie towaru na aukcji jest bardzo proste. Wystarczy po zalogowaniu wybrać opcję sprzedaj, a następnie postępować zgodnie z instrukcją na stronie: wybieramy kategorię produktu, parametry aukcji takie jak cena, liczba sztuk, warunki aukcji, następnie opis przedmiotu oraz zdjęcia. Przed wystawieniem przedmiotu zobaczymy podgląd aukcji, jeśli wszystko wygląda prawidłowo klikamy zatwierdź i nasza aukcja zostanie uruchomiona. Jedyną wiedzą jaką musimy posiadać to znajomość zasad prowadzenia aukcji: co to jest cena minimalna, co to jest opcja kup teraz itd. Wiedza informatyczna jest nam zupełnie zbędna.

Podsumowując, żadna wiedza z dziedziny informatyki nie jest potrzeba do prowadzenia sklepu internetowego czy też sprzedaży na aukcjach internetowych. Wystarczy kilkadziesiąt minut na zaznajomienie się z dostępnymi opcjami i możemy przystąpić do sprzedaży.

3. Zaufanie i wiarygodność.

A) sklep internetowy: Bardzo istotną kwestią jest także etap budowy zaufania do naszego sklepu. Osoba odwiedzająca nasz sklep nie wie czy jesteśmy solidni, czy towar wysyłamy terminowo oraz czy jest on taki jak przedstawiliśmy w ofercie. Dlatego właśnie musimy podjąć kroki w celu zwiększenia naszej wiarygodności. W tym celu po wykonaniu transakcji warto poprosić naszych klientów o umieszczenie komentarza na naszej stronie. Można również otworzyć forum do naszego sklepu, gdzie odpowiadać będziemy na pytania klientów, a oni będą wypowiadać swoje opinie na temat naszego sklepu i towarów. Kolejne osoby wchodzące do naszego sklepu, będą znały opinie klientów, którzy już dokonali zakupu i znacznie łatwiej będzie im nam zaufać. Etap budowy zaufania i renomy w przypadku sklepu jest jednak dość kłopotliwy i czasochłonny. Po pierwsze klienci nie mają czasu i ochoty na pisanie komentarzy, zwłaszcza gdy są zadowoleni z zakupu. Po drugie potencjalny klient z natury podejrzewa, że zbyt pozytywne komentarze zostały po prostu wpisane przez samego sprzedawcę, a nie klienta.

B) Aukcje: Zbudowanie zaufania i wiarygodności jako sprzedawcy na aukcjach jest dość proste. Potencjalny klient niemal zawsze wystawi nam komentarz, w którym wystawi nam opinie. Robi to ponieważ my jako sprzedawcy w odpowiedzi wystawiamy mu podobny komentarz. Im więcej pozytywnych komentarzy tym nasza wiarygodność jest wyższa, niezależnie czy zostały one wystawione przez kupujących czy sprzedawców. Wystarczy zatem posiadać kilka pozytywnych komentarzy, aby zainteresowanie naszymi aukcjami znacznie wzrosło. Portale aukcyjne stosują szereg środków bezpieczeństwa, aby wykluczyć nadużycia i eliminować nieuczciwych sprzedawców.

Podsumowując, zbudowanie wiarygodności i zaufania jest znacznie trudniejsze w przypadku prowadzenia sklepu internetowego niż w przypadku sprzedaży na aukcjach. W obu jednak przypadkach decydujące znaczenie ma solidność i uczciwość naszej firmy, a wiarygodność przyjdzie sama.

4. Konkurencja.

A) Sklep internetowy: Liczba konkurencyjnych sklepów zależy od branży w jakiej będziemy działać. Z największą konkurencją spotkamy się w przypadku takich branż jak: komputery, rtv, agd, odzież (szczególnie liczne sklepy z bielizną), usługi internetowe(skrypty, serwery, projektowanie), kosmetyki oraz części samochodowe. W przypadku sklepów o innym profilu działalności napotkamy na kilku do kilkunastu konkurentów w danej specjalizacji. Szacując nasze szanse rynkowe warto odwiedzić największy w Polsce serwis porównujący ceny sklepów internetowych. W serwisie tym bowiem swoje ogłoszenia umieszcza każdy liczący się sklep internetowy(ceneo.pl).

B) Aukcje: Konkurencja w każdej kategorii produktów na aukcjach jest ogromna. Często konkurencja cenowa jest tak wielka, iż towary sprzedawane są z jednoprocentową marżą. Zanim więc podejmiemy decyzję o sprzedaży swoich produktów warto odwiedzić chociażby Allegro.pl największy portal aukcyjny, by się przekonać jak trudno będzie nam skutecznie walczyć z konkurencją.

Podsumowując, zarówno w świecie sklepów internetowych jak i sprzedaży aukcyjnej mamy do czynienia z dużą konkurencją. Jednak w przypadku prowadzenia sklepu internetowego rywalizujemy co najwyżej z kilkoma liczącymi się sklepami w danej kategorii produktów, a na aukcjach liczba konkurencyjnych sprzedawców często liczona jest w setkach. Ponadto własny sklep daje nam większą możliwość podejmowania walki konkurencyjnej poprzez zabiegi marketingowe.

5. Lojalność klientów.

A) Sklep internetowy: Szacunkowe dane wskazują, iż blisko 60% zadowolonych klientów sklepów internetowych dokonuje zakupu w danym sklepie ponownie. Własny sklep bowiem pozwala naszej firmie wdrożyć określoną strategię marketingową, uwzględniającą wiele czynników tworzących image naszej firmy. Często stosowanymi zabiegami są darmowe próbki towarów wysyłane do klientów, którzy choć raz dokonali zakupu. Obowiązkiem niemal każdego sklepu jest rozsyłanie poprzez listę mailingową informacji o nowych produktach i promocjach. Wszystkie te czynności mają na celu wywołanie przywiązania klienta do naszego sklepu i poczucie przynależności do określonej ekskluzywnej grupy ludzi, o którą dbamy.

B) Aukcje: Odsetek klientów, którzy dokonują powtórnego zakupu u tego samego sprzedawcy aukcyjnego wynosi zaledwie kilka procent. Budowanie lojalności klientów jest w tym przypadku bardzo trudne. Ogromna walka konkurencyjna pozbawia nas środków na budowanie lojalności poprzez efektywny marketing. Rozsyłanie natomiast ofert poprzez korzystanie z adresów internetowych klientów zarejestrowanych w portalach aukcyjnych jest po prostu spamowaniem. Klient kupujący na aukcji w przeciwieństwie do sklepów internetowych nie wyraził zgody na otrzymywanie tego typu maili. W przypadku sklepu, podczas rejestracji wyraża taką zgodę akceptując polityką prywatności i regulaminem naszego sklepu...

Podsumowując, zdecydowanie łatwiej jest kreować lojalność klientów w przypadku prowadzenia sklepu internetowego. Oczywiście poprzedzone jest to długim i kosztownym procesem budowy wiarygodności i marki naszego sklepu.



Podsumowanie. Czy już zdecydowałeś co wybrać? Rynek e-biznesu wbrew pozorom nie jest rynkiem łatwym. Niezależnie od wybranej formy sprzedaży napotkamy ogromną konkurencję oraz liczne bariery wejścia na dany segment produktów. Budowanie wizerunku, zaufania i wiarygodności wymaga sporo czasu i środków finansowych. Być może najlepszym rozwiązaniem byłoby jednoczesne prowadzenie sklepu internetowego i sprzedaży na aukcjach? ---

Wszelkie uwagi proszę kierować na adres email: lukasznnn@wp.pl

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl